Щетите от студовете в Бразилия съсипаха 1/5 от реколтата на захарна тръстика

Студовете миналата седмица в южната част на Бразилия са увредили почти една пета от неприбраната реколта на захарна тръстика в основния район за отглеждане на тази култура. Това може да намали износа на захар от най-големия производител в света. Може да се очаква увеличение на цените на захарта, както и на биогоривата на база етанол от захарна тръстика. Последствията ще се усетят не само тази година, но най-вероятно и следващата.

Тежките сутрешни студове на 24 юли и 25 юли в три от щатите, където се отглежда най-много захарна тръстика, опустошиха големи райони, обяви Плинио Настари, президент на Датагро –компания за селскостопански проучвания. Настари е един от най-уважаваните „захарни“ експерти в Бразилия,  носител на докторска степен по агроземеделска икономика от Университета в Айова.

sugarcane

Студеният „бич“ връхлетя страната посред сезона на събиране на реколтата. Очаква се повече от половината от рекордната реколта на Бразилия – изчислявана на 590 милиона тона – да остане неприбрана.

Производството на захар безспорно ще намалее. Според Настари, 65 милиона метрични тона – или 18 на сто от тръстиката, която -стои неприбрана на полето, – е силно увредена от измръзване. Има прогнози, че щетите от студовете ще се отразят и на реколтата през следващата година. „В някои случаи младите филизи биват засегнати и те ще трябва да се пресадят, така че въздействието от студовете ще повлияе и реколтата следващата година“, обясни Настари.

Спасяването на реколтата ще зависи от скоростта на събирането й. В някои области, където сланата е засегнала сърцевината на растенията, те най-вероятно ще изгният, преди да могат да бъдат събрани. Засегнат ще е добивът и там, където студовете са увредили само върховете на растенията, защото с измръзването на върха на тръстиката тя спира да расте и започва да загнива.

Намалените добиви ще допринесат за повишаването на цените на захарта. Принос за това ще имат и усилията на преработвателните компании да приберат реколтата по-бързо. Стараейки се да съберат растенията, преди те да започнат да изгниват, фирмите работят „на много фронтове“, наемайки хора допълнително и местейки машините по ускорен график, което увеличава разходите.

Компаниите за производство на етанол за биогориво също ще бъдат засегнати. Те ще трябва да се справят с по-високи цени и навярно по-малки печалби.

Спадането на температурите до 0 градуса Целзий и даже под нулата е било съчетано с дъждове, което е „преобърнало“ нормалната структура на захарите в тръстиката, обясни още Настари пред Ройтерс. Това ще подтикне преработвателните дружества да предпочетат да произвеждат повече етанол и по-малко кристална захар, обясни Настари. Сега те използват по-малко от половината от реколтата за производството на захар на кристали, а по-голямата част отива за етанол, който се примесва към бензина. В настоящата ситуация обаче в тръстиката има по-малко глюкоза и фруктоза, затова фирмите ще наблягат повече на производството на етанол – тъй като при този състав кристализацията е силно затруднена.

Готвят промени в плановете за управление на националните паркове

Министерството на земеделието и храните и министерството на околната среда и водите стигнаха до консенсус по въпроса за исканията на българските животновъди, чиито становища  ще се вземат под сериозно внимание в настоящата актуализация на плана за управление на националните паркове в България. Това съобщиха двете ведомства в съвместно изявление.

farming

Стъпката ще се предприема след широки обществени обсъждания, в които ще бъдат включени всички заинтересовани страни.

Промяната на плановете за управление на националните паркове е наложителна, за да се отговори на нуждите на животновъдите в страната. Според експертите от двете институции, за да се защити българското животновъдство трябва да се постигне синхронизиране на плановете за управление на националните природни паркове и защитени зони с националните животновъдни политики. Министърът на околната среда и водите Искра Михайлова пое ангажимент да се проведат работни срещи с ръководствата на националните паркове и местните животновъдни и развъдни организации.

МЗХ и МОСВ стигнаха до споразумение по отношение на Мярка 214 – “Агроекологични плащания”, новите условия по която ще бъдат синхронизирани между двете институции.

PV секторът в Европа: Неизгодна сделка между ЕС и Китай няма да донесе полза за никого

Неизгодна сделка между Евросъюза и Китай по отношение на вноса на соларни панели няма да донесе полза за никого, подчерта обединение на европейската фотоволтаична индустрия, което консолидира позицията на голяма част от европейските инсталатори.

В почивните дни се разбра, че антидъмпинговото дело срещу китайски соларни панели вече е намерило своето решение, тъй като е постигнато споразумение между ЕК и Китай – по думите на европейският комисар по търговията Карл Де Гухт. Китайските производители ще трябва да продават слънчеви панели при минимална цена, като ще има и таван на износа за ЕС от Китай.

pv_integrators-600

По този повод Alliance for Affordable Solar Energy (AFASE) отново призова политиците да предотвратят каквото и да било увеличение на цените, тъй като това ще доведе до големи затруднения за европейските инсталатори на фотоволтаици. След налагането на временни мита от ЕС на 5 юни, търсенето вече спадна значително, посочват от обединението. Това доведе до обявяването в несъстоятелност на някои от големите европейски компании като Gehrlicher Solar AG.„Увеличението на цените ще ускори това, на което вече станахме свидетели през последните месеци – закриването на множество работни места по фотоволтаичната верига на стойността, – посочи Торстен Прьогшас, изпълнителен директор на Soventix GmbH и председател на AFASE. – Ако това споразумение бъде потвърдено, ще ни се наложи да освободим служители в ЕС и да изнесем дейността си с фотоволтаици извън Европа, където търсенето на слънчева енергия процъфтява. Тогава обаче ще ни се наложи да работим с местни инсталатори в ущърб на хилядите инсталатори в ЕС, които ще останат без проекти”.

„Не искаме увеличение на цените, тъй като това ще доведе до свиване на търсенето в Европа, – каза Денис Гиселаар, директор на Oskomera Solar Power Solutions и член на борда на AFASE. – . Споразумение, базирано на необосновани минимални цени, ще доведе до загуби за всички, включително за европейските производители във времена, в които Европа отчаяно се опитва да стимулира създаването на зелени работни места.”

По-рано тази година проучване, представено от независимия швейцарски институт Prognos, подчерта, че налагането на мита в какъвто и да било размер автоматично ще доведе до спад в търсенето и загуба на работни места. Близо 242 000 работни места в Европа могат да бъдат закрити през следващите три години, ако митата са в размер на 60%.

Полша избра мръсната енергия: реши да заложи на лигнитни въглища

Полша, един от най-тежките замърсители на въздуха в Европа, ще стане още по-голям замърсител, след като реши да заложи развитието на енергетиката си на лигнитните въглища.

Полша разчита на въглищата за производството на повече от 90 процента от електричеството си и е дом на европейската инсталация, която излъчва най-много въглероден двуокис – енергийната компания PGE с нейната електроцентрала в Белхатов.

Lignite-coal

Изборът на въглищата може да предопредели развитието на страната по отношение енергетиката и състоянието на околната среда за десетилетия напред. Страната трябва да построи доста нови електроцентрали, с които да замени старите, за да се справи с бъдещите енергийни нужди.

Правителството и ютилити фирмите разглеждат лигнитните  въглища като евтин начин за осигуряване на гориво, нови мощности и намаляване на вноса на руски газ. Страната има огромни резерви.

„Гледайки ограничените ресурси на Полша от газ и петрол, лигнитните въглища трябва да се разглеждат като стабилизиращ фактор за енергийната сигурност на Полша,“ заяви полското министерство на икономиката в имейл. Според него, лигнитните резерви на Полша ще покрият 200 до 300 години.

Полша си беше поставила за цел да стане основен производител в Европа на шистов газ – което отново е спорно от гледна точка на околната среда –  но амбициите й за „американски“ бум на енергетиката бяха попарени, след като оценките на нейните залежи от шистов газ бяха намалени с над 90 на сто.

Лигнитните въглища са меки кафяви въглища, който са с най-ниска енергийна стойнот от всички видове въглища и изкопаеми горива въобще, най-евтини. Те са с въглеродно съдържание от около 25-35 процента.

„Лигнитните въглища са най-евтиното гориво в момента. Освен това цената му е най-стабилна и предсказуема в сравнение с каменните въглища, газа или нефта“, заяви Збигнев Брийя, ръководител на ZE PAK – дружество за въгледобив. Компанията е вторият най-голям производител на лигнит в Полша и работи върху добивно поле, оценявано на 3 милиарда тона – повече, отколкото е изгорила Полша от Втората световна война досега.

Екологичните групи се опасяват, че новият апетит за лигнитни въглища ще направи Полша дори по-мръсна от сега. Емисиите на Полша вече надвишават тези на далеч по-голямата Испания. „Ако всички тези проекти бъдат започнати, Полша ще стане още по-замърсена“, каза Михал Вилчински, бивш главен геолог на Полша.

Полша все пак успя да намали емисиите си на CO2 с 5 процента миналата година, според данни на Евростат. Това се дължи на слабото търсене на енергия предвид слабата икономика. Принос има и добавянето на възобновяема енергия. Възобновяемите енергийни източници обаче изискват скъпи държавни субсидии.

Полските комунални дружества искат да ограничат разходите си в условията на слаб икономически растеж, който намали и жените им, а лигнитни въглища са тяхната най-евтината алтернатива. „Лигнитните въглища струват около 6,5 злоти (2,05 долара) за гигаджаул, а антрацитните въглища са 10-11 злоти“, каза Мачиеж Хебда, анализатор в Espirito Santo.

Европейският съюз си е поставил за цел намаляване на въглеродните емисии в целия 28-членен блок с 20% спрямо нивата от 1990 г. до 2020 г.. Полша рискува финансовите санкции от Брюксел, ако не постигне тази цел, което е много вероятно при евентуалния „лигнитен бум“.

Устойчивото селско стопанство смекчава климатичните промени

Отглеждането на селскостопански култури, животновъдството и обезлесяването са причинител на една трета от емисиите на парникови газове по света, произведени от хората през последното десетилетие. Но ново изследване показва, че устойчивите подходи за повишаване на добивите – т.е. отглеждането на повече храна за определен период за дадено пространство –  могат да намалят емисиите с 12 на сто на всяка калория.

Подобряването на добивите обикновено включва увеличаване на използването на торове, което би било контрапродуктивно за намаляването на емисиите. Проучване, публикувано в списание „Писма за изследванията за околната среда“ обаче сочи, че подходите за устойчиво земеделие и животновъдство могат да изпълнят и двете цели  – намаляване на емисиите и предоставяне на повече храна. Phys.org съобщава:

OrganicFarming

„Най-ефективният начин да се гарантира устойчива интензификация на отглеждането на култури е да се разчита на практики и технологии, които не изискват повече торове, като например отглеждане на нови сортове, по-добри ротации на културите, интегрирани практики по отглеждане на култури и животни, прецизно земеделие”, казва изследователят Уго Валин, ръководител на изследването.

Редица организации, включително ООН, също са открили, че “агроекологичните” методи в земеделието и животновъдството надминават използването на химически торове при стимулирането на производството на храни, особено в развиващите се региони.

Organic-Farming - test

 

Учени удвоиха ефективността на прозрачните слънчеви клетки

Почти удвоявайки ефективността на революционната фотоволтаична клетка, която създадоха миналата година, изследователи от UCLA са разработили двуслоен прозрачен фотоволтаичен филм, който може да бъде поставян върху прозорци, покриви, дисплеи на смартфони дисплеи и други повърхности с цел добиване на енергия от слънцето.

Новото устройство се състои от две тънки соларни клетки от полимер. Те събират слънчевата светлина и я превръщат в енергия. Това е по-ефективно в сравнение с предишните устройства, казват изследователите, тъй като двата пласта клетки абсорбират почти двойно повече светлина, отколкото еднослойните слънчеви устройства. Освен това се улавя светлина от по-голяма част от слънчевия спектър Не на последно място клетката съдържа слой от нови материали, който намалява загубата на енергия.

uclascientis

Тандемната прозрачна структура на органична фотоволтаична клетка, разработена от същите учени през 2012 г. конвертира около 4 на сто от енергията, която получава от слънцето, в електричество. Новото тандемно устройство, което използва комбинация от прозрачни и полупрозрачни клетки, е постигнало ефективност от 7,3 на сто.

Изследователите смятат, че новите клетки могат да  генерират електроенергия, бидейки монтирани върху прозорци и смартфон-дисплеи,  без да се компрометира възможността на потребителя да вижда добре през повърхността. Клетките могат да бъдат произведени така, че да имат нюанс на сиво, зелено или кафяво – така те могат да се окажат дори модерни в новото строителство.

Изследването е публикувано онлайн на 26 юли от „Energy & Environmental Science“, издание на „Журнал на Кралското общество по химия“.

Тандемните полимерни слънчеви клетки са направени от светлочувствителна пластмаса. Едноклетъчното устройство абсорбира само около 40 процента от инфрачервената светлина, която преминава през него. Устройството в новата, тандемна клетка е направено от  полимер, чувствителен към инфрачервената светлина, разработен специално за целта от изследователите от UCLA, и абсорбира до 80 процента от инфрачервената светлина – плюс малко количество видима светлина.

Освен всичко друго учените казват, че материалите за изработката на клетките са били обработени при ниски температури, което ги прави сравнително лесни за производство.

Харвард си наема нов шеф – по устойчиво инвестиране

Харвардският университет е наел нов висш мениджър в своето инвестиционно подразделение, който да се заеме с управлението на финансите в сферата на екологията, социалните дейности и корпоративното управление – бюджет на стойност 30 млрд. долара.

harvard_university_2005201084846SA

Джамийла Педичини идва в Харвард Мениджмънт от Калифорнийската агенция за пенсиониране на държавни служители – Calpers, където е била инвестиционен директор за глобалното управление.

„Като дългосрочни инвеститори ние сме силно фокусирани върху факторите, които могат да окажат влияние върху дългосрочната устойчивост на портфейла от дарения за Харвард,“ обяви Джейн Мендило, главен изпълнителен директор на инвестиционното подразделение, в изявлението.

 

Nissan, Toyota, Honda и Mitsubishi инсталират зарядни станции из Япония

Няколко японски автомобилни производителя обявиха съвместен проект за инсталиране на зарядни станции из родната си страна.

Toyota, Nissan, Honda и Mitsubishi ще работят заедно със съществуващите фирми за станции з зареждане с цел драстично увеличаване на броя на станциите за обикновено и за бързо презареждане на батериите на електромобилите из цяла Япония. Целта е ясна – да се проправи пътят за по-широко навлизане на електрическите автомобили.

Съществуващата мрежа от 1 700 бързи зарядни устройства и малко над 3000 обикновени зарядни станции ще се разрасне значително с реализацията на плановете за повече от 4000 нови зарядни устройства за бързо зареждане и над 8000 станции за обикновено зареждане. Голяма част от тях ще бъдат монтирани при търговски обекти като търговски центрове и ресторанти, както и „сервизни“ мета при магистралите, обществените паркинги, магазини и бензиностанции.

ELECTRIC-CAR-CHARGING

Други приоритети, очертани в това споразумение, включват поемане на част от разходите, свързани с обществените зарядни станции, и сътрудничество между съществуващите мрежи, така че всеки собственик на електромобил да може да ползва всяка зарядна станция. Последното може да включва универсална картова система, позволяваща на собствениците на електромобили и хибриди да използват всяка от хилядите станции за зареждане, боравейки с една и съща карта и независимо от вида и марката на автомобила си.

Освен финансирането за зарядните станции и изграждането им така, че да могат всички да ги използват еднакво лесно, автопроизводителите ще работят с местните власти и правителствените агенции по разработването на начини за максимизиране на употребата на електрически превозни средства. Крайната цел ще е електрическите автомобили да съставляват 15-20 на сто от продажбите на нови коли до 2020 г.

През 2012 г. в Япония са продадени малко под 3,4 милиона нови автомобили, според BBC. Автомобилните производители и правителството се надяват делът на електрическите коли да достигне над половин милион през 2020 г.

Самото японско правителство обяви субсидии в размер на 100,5 милиарда йени ($15,3 млн) за инсталиране на зарядни станции през 2013 г. Отделно от това всяка японска префектура изготвя своите собствени планове за това как най-добре да използва тези субсидии. Автомобилопроизводителите ще работят съвместно с местните власти, за да гарантират, че тези станции са възможно най-добре разположени за клиентите.

Хибридната суперкола Acura NSX ще направи пистов дебют на „IndyCar“

Хибридните суперавтомобили официално са „на мода“. Забележителен брой хибридни суперавтомобили са вече не просто концепция – като се започне от BMW i8 и се мине през екзотичното Ferrari LaFerrari, Porsche 918 и McLaren P1, за да се стигне до това „чудо“: Acura NSX.

Acura е предопределена да бъде един от най-достъпните хибридни суперавтомобили, както и да затвърди спорния дух и репутация на Acura. Затова колата ще дебютира на Honda Indy 200 – кръг от серията „IndyCar“.

Прототипен NSX ще закръжи по пистата – модел, чиито сини графики, разпространени до медиите, все пак крият последните няколко детайла относно това какво точно ще влезе в производство.

acura-nsx-prototype

Анализаторите обаче коментират, че прототипът на NSX е претърпял съвсем малко промени в сравнение с концепцията, която беше показана миналата година на автомобилното шоу в Детройт, така че в общи линии се знае какво може да се очаква от задвижващата система. Подобно на оригиналния NSX, новият модел използва средно разположен V-6 бензинов двигател – само че този път системата Sport Hybrid SH-AWD разпределя електрическата и бензиновата енергия както намери за добре.

Знае се също, че NSX е „поравно“ японска и американска работа, тъй като голяма част от дизайна и проектирането са поделени между двете страни, а производството ще се случва в производствения отдел на Honda в Охайо.

Прототипът в действие ще може да се види на 4 август.

Електроразпределителните дружества виждат соларните покриви като заплаха за своя бизнес

За собствениците на електрически превозни средства наличието на фотоволтаични масиви по покривите на домовете е прекрасно. Те могат да зареждат със соларна енергия батериите на колите си, както и самите си домове, та даже и да продават излишния ток. Не само минават „транзит“ покрай бензиностанциите, но и си намаляват сметките за ток у дома.

powerline with sun

Това е страхотна новина за крайния потребител, но не толкова страхотна за ютилити компаниите. Хваната неподготвена от нарастващото търсене на слънчева енергия, енергийната индустрия сега иска да спре разпространението й, преди да почувства щетите за собствените си печалби.

Както съобщава Ню Йорк Таймс, енергийната индустрия разбира, че покривните соларни системи в момента представляват само една малка част от всичката енергия, която се генерира – по-малко от четвърт процент. Но те също така са наясно, че  делът на соларната енергия ще се повиши през следващите години. Това ще стане отчасти благодарение на правителствените стимули. В крайна сметка тенденцията ще застраши съществуването на индустрията.

Част от въпросния сценарий се дължи на системата, при която се плаща на клиентите и на бизнеса за излишната енергия, която генерират и продадат обратно на комуналните дружества. Там, където има тлъсти стимули, енергийните компании са „изтеглили късата сламка“.

Тъй като все повече клиенти се насочват към покривни слънчеви системи, финансовата разлика може да доведе до огромни суми загубени приходи – до 1,4 милиарда долара годишно, според трите ЕРП на Калифорния. Ако недостигът се компенсира от прехвърляне на таксите върху потребителите, които не боравят със соларна енергия, проблемът се задълбочава.

Защитниците на соларната енергия настояват, че системата от стимули  всъщност означава нетни икономии за комуналните фирми. Не бива да се подценяват и ползите от това, че мястото на производството на електроенергията се премества там, където тя се употребява – а това означава намаляване на натоварването на мрежата и намаляване на разходите за поддържането на инфраструктурата и големите генератори.

Но има и контра-аргумент: клиенти, които вече не плащат за електричество, вече не плащат и за поддържане на сегашната система, нали? Тогава разходите се разпределят върху другите потребители. Това е ситуация, която ни връща обратно към „корена на проблема“ : клиентите, които не искат да плащат допълнително за това, че някой друг някъде си е сложил фотоволтаици на покрива, най-вероятно ще поиска и той да си сложи соларни панели, за да си прави ток сам. За енергийните фирми това значи по-малко клиенти.

Навярно ще мине доста време, преди такава ситуация да стане реалност, но е факт, някои дружества вече инвестират в домашни слънчеви системи с цел намаляване на тези бъдещи проблеми.

Как да живеем екологично

Alkira House е енергийно и водно самодостатъчнаAlkira House е енергийно и водно самодостатъчна

Alkira Resort House смая света на дизайна, когато „изплува“ като странен... »

Небостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите обитателиНебостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите

Chartier-Corbasson разкри плановете си изграждането на внушителен... »

Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“

Колко по-скъпи са устойчивите сгради от онези, които не попадат в тази... »

[→YD Recent Posts Widget]

реклама

реклама

Приятели на GreenTech.bg