Британците отделят повече средства за железниците

Британският канцлер на хазната Джордж Осбърн обеща повече инвестиции в екологични форми на транспорт. За целта правителството се ангажира с план за капиталови инвестиции в размер на 50 милиарда лири до 2015 година.

Обявявайки своя „Преглед на разходите 2013“ – където са планирани правителствените разходи за 2015-2016 – канцлерът на хазната заяви, че ще “направи повече” за железниците. Големите инвестиции в железниците ще бъдат съчетани с по-високи разходи за схеми за нисковъглеродно движение по пътищата. Инвестициите ще бъдат част от план за капиталови инвестиции на стойност 50 милиарда лири, за който Озбърн заяви, че правителството ще реализира от “сега” до 2015 година.

railroads

“Великобритания се движи от интензивни грижи и от спасяване към възстановяване”, Osborne декларирани. “От пътища до железопътни линии, мостове имат широколентов достъп, науката в училищата. Тя ще бъде в размер на над ? 300,000 милиарда на капиталовите разходи гарантирани до края на това десетилетие.”

Подробна информация за инфраструктурните проекти, които са на стойност повече от 100 милиарда лири, предстои да бъде представена от главния секретар на държавната хазна Дани Александър.

Правителството вече предвиди 9,2 милиарда лири за подобряване на железопътната мрежа на Великобритания, както и инвестиции от 32 милиарда лири във високоскоростна железопътна мрежа HS2.

В момента се мисли за железопътна магистрала, свързваща Лондон от север на юг.

Канцлерът също така се ангажира да предоставя сигурност за нисковъглеродни енергийни проекти. “Тази страна вече харчи за възобновяеми енергийни източници повече от всякога досега. Сега ние ще осигурим бъдещи ударни цени за нисковъглеродни системи”, каза той.

Веществата за потискане на горенето предизвикват рак у огнеборците

В изолацията на кабелите, в дивана и изолацията ни – те са навсякъде: веществата, които потискат горенето. Казват, че са нужни и важни за предпазване от пожар. Е, какъв тогава е проблемът?

Веществата, които потискат горенето, са навсякъде около нас – в меката мебел, изолациите, матраците. Целта им е да ни предпазват от лесно възникване на пожар, например докато човек си пуши цигарата в леглото. Но когато веднъж се подпалят, защото те все пак не са 100% устойчиви на огън, тогава те стават смъртоносни. Ново проучване говори за пряката връзка между тяхното горене и развиването на рак.

Airport-firefighters-drill

„Нашето изследване дава ясно доказателство, че пожарникарите са изложени на високи нива на причиняващи рак химикали, включително бромирани огне-забавители и продуктите на тяхното изгаряне – диоксини и фурани – които се образуват по време на пожар от изгарянето на „огнеустойчиви“ мебели, телевизори, компютри и строителни материали. Пожарникарите имат много по-високи нива … на тези химикали в кръвта си, отколкото населението като цяло. Няма съмнение, че огнеборството е опасна професия. Това, което е показано тук, говори за възможна връзка между пожарогасенето и рака“, казва Сюзън Соу от Института за изследвания на околната среда в САЩ.

„Резултатите от това пилотно проучване показват, че пожарникарите са изложени на риск от рак и сериозни проблеми за здравето заради професионалната им експозиция,” заключава Шоу.

Хибридните суперавтомобили: Jaguar отвръща на удара!

2013_Jaguar_C-X75

Макар че идеята за този Jaguar C-X75 витае в продължение на няколко години, сега Jaguar представя актуализиран и напълно функционален прототип на хибриден суперавтомобил с подробен списък спецификации.

Целта на Jaguar е ясна: да предложи мощността на Bugatti Veyron, гъвкавостта на Chevrolet Volt и емисиите на Toyota Prius – всичко това в един автомобил.

2013_Jaguar_C-X75 (4)

2013_Jaguar_C-X75 (2)

Невъзможно? Почакайте да видите цифрите! От 0 до 160 км/ч за под 6 секунди. Максимална скорост – 360 км/ч. На всичкото отгоре – CO2емисии от 89 гр. на километър!

2013_Jaguar_C-X75 (5)

Този 4-цилиндров, 1,6-литров двигател използва турбозарядна и суперзарядна технология, които осигуряват около 500 к.с. Според автомобилните анализатори това е двигателят с най-доброто в света съотношение между конските сили и литрите гориво: 313 к.с. на литър.

Jaguar обаче не се задоволява с това и работи за комбинирана мощност от над 850 к.с., които се постигат благодарение на два допълнителни електромотора, развиващи 390 к.с.

2013_Jaguar_C-X75 (3)

Jaguar е работила съвместно с Williams по този прототип, като марката и нейният опит във F1 са спомогнали за разработването на монокока от въглеродна структура, хибридното задвижване на четирите колела в съчетание с уникален и иновативен дизайн.

И дори никога да не видим този C-X75 в производството, то той е технологична „витрина“ и „лаборатория“ за всички нови и бъдещи технологии, които можем да очакваме в Jaguar и Land Rover.

2013_Jaguar_C-X75 (1)

 

Бургазлийка спечели колело с 60-секундно филмче за ВЕИ

Симпатична ходеща капка вода е главният герой във филма-шампион „Устрем“ в конкурса за късометражни филми “Кратка ВЕИстория”, посветен на възобновяемите енергийни източници. 15 млади кино-таланти премериха сили и креативност в състезанието за 180-секундни филмчета – инициатива, посветена на Европейската седмица на устойчивата енергия. Компетентното жури беше затруднено да избере най-добрите, тъй като авторите нямаха никакви жанрови, стилистични или технически ограничения и бяха вложили цялата си енергия за създаването на своите късометражни филми.

short_RES-film_01

Голямата награда – колело, осигурено от юви Солар и Драг, спечели бургазлийката Мелина-Елина Бондокова с филма си „Устрем“. Победителката в конкурса ще получи също така възможността да представи филма си на следващото издание на Sofia Short Challenge.

Втората награда – соларна раница в комплект със соларен челник – отиде при Деннис Тодоров за вълнуващия кратък филм „Лицето на земята”/Earthface.

Третото място остана за Мартин Николов, който получи соларна раница за филма си, представящ една истинска ВЕИстория на човек, инсталирал собственоръчно в дома си слънчеви панели. Творбата е озаглавена “Домашен фотоколектор”.

По изключение журито присъди и още 2 специални награди – на автора от Берлин Крис Брандл (Chris Brandl) с 9-секундното филмче „Capacities“, което ще бъде прожектирано на  инициативи, организирани  от Българския  съвет  за устойчиво  развитие, както и за авторката на филма „Еко- мислещи и независими“, която макар и само на 10 години, показа, че има отношение към устойчивото енергийно развитие.

Всички филми от конкурса бяха прожектирани на специална церемония в галерия Кредо Бонум на 28 юни, на която се връчиха и наградите, осигурени от юви солар, Българска фотоволтаична асоциация, WWF и Драг.

Спечелилите филми може да гледате тук.

ВЕИ ще надминат природния газ и ядрената енергия до 2016

За природния газ битува широко разпространеното мнение, че това е мостът, който ще ни отведе от зависимостта ни от изкопаемите горива към бъдещето на чистата енергия. Но този мост може да се окаже много по-кратък, отколкото някой би могъл да предвиди.

Международната агенция по енергетика (МАЕ) прогнозира, че производство на електроенергия от възобновяеми източници ще надхвърли това от природен газ и ще има двойно по-голям принос от ядрената енергетика в световен мащаб – и това ще стане до 2016 г., само след три кратки години.

renewable-energy-collage

Втората годишна средносрочна прогноза на МАЕ за пазара на възобновяема енергия сочи, че възобновяемите източници ще нараснат с 40% през следващите пет години, въпреки трудните икономически условия.

Възобновяемата енергия в момента е най-бързо развиващият се сектор на световния енергиен  пазар. Тя ще представлява 25% от цялата енергия в света до 2018 г., в сравнение с 20% през 2011 година. В допълнение, възобновяемата електроенергия се очаква да достигне 6850 тераватчаса (TWh), а общият инсталиран капацитет за добив на възобновяема енергия ще достигне удари 2350 гигавата (GW) до 2018.

Вятърната и слънчевата фотоволтаична енергия ще са водещи в този скок, като ВЕИ източниците, различни от водната енергия, ще се удвоят от сегашните 4% от брутното производство през 2011 г. до 8% през 2018 година. МАЕ цитира две основни движещи сили тези невероятни перспективи: ускоряването на инвестициите и разгръщането, както и нарастващата конкурентоспособност в сравнение с изкопаемите горива.

Силен ръст ще има в развиващите се страни, прогнозира още МАЕ. Въпреки че държавното финансиране е непоследователни, частните инвестиции остават силно, особено в развиващите се икономики.

Спадащите цени в съчетание с растящите капацитети ще са доминиращ фактор.

Политическата несигурност е обществен враг номер едно за ВЕИ, посочва енергийната агенция. В допълнение, предизвикателствата за интеграцията на ВЕИ в мрежите стават все по-големи, особено в някои региони, където възобновяемите енергийни източници са се разгърнали с неочаквано големи темпове.

Cleantechnica: България е сред соларните лидери в света

България е на шесто място в света по соларен капацитет на глава от населението през 2012 г. Нещо повече, страната ни е абсолютен лидер по добавен нов соларен капацитет на глава от населението за 2012 г.

Класацията, първа по рода си, е на Cleantechnica и следва аналогична класация на отделните американски щати, направена малко по-рано тази година.

„Тези класации на държавите от гледна точка на соларната енергия са от ключово значение, за да видим кои са лидерите в соларните електроцентрали в относително изражение“, казва авторът на подредбата Захари Шахан. „Чудесно е, че гигантски страни като САЩ и Китай инвестират в слънчева енергия, но как можем да сравним инвестициите им?… Като ги съпоставим на база отношение към населението и към БВП на страната. Това е най-важният въпрос, ако искаме да определим кои са истинските лидери в световен мащаб…“

За съставянето на класацията на соларните лидери от Cleantechnica са заложили на данни за слънчевата мощност от доклада за 2012 г. на EPIA – „Фотоволтаичен барометър 2012“. Данните за населението са взети от Internet World Stats (IWS), а за БВП числата идват от Международния валутен фонд (МВФ).

Обща соларна мощност на глава от населението

total-solar-power-by-country-leaders-per-capita-e1371899100303

solar-power-by-country-rankings-per-capita-total-solar-power-e1371897386589

Добавен нов соларен капацитет на глава от населението

new-solar-power-per-capita-country-leaders-e1371898893135

solar-power-by-country-rankings-per-capita-new-solar-power-e1371897551359

 

ЕК предприе първа стъпка към намаляване на корабните емисии

Европейската комисия предприе първата стъпка към намаляване на емисиите на парникови газове от корабоплаването. Тя предложи законодателство, с което ще се изисква от собствениците на големи кораби, които използват пристанища на ЕС, да извършват мониторинг и да изготвят доклади за годишните емисии на въглероден диоксид (CO2) от корабите. Комисията също така публикува съобщение, в което излага своята стратегия за намаляване на тези емисии, за предпочитане чрез мерки на световно равнище.

Морски транспорт: първа стъпка към намаляване на емисиите

“Oчертаваме ясна посока към намаляване на емисиите на парникови газове от морския транспорт, – коментира Кони Хедегор, европейският комисар по действията в областта на климата. – Системата за мониторинг на ЕС ще донесе екологични и икономически ползи за сектора на корабоплаването чрез повишаване на прозрачността относно емисиите и създаване на стимули за собствениците на кораби да намаляват тези емисии. Тази инициатива е напълно съобразена с последните предложения за глобални стандарти за горивна ефективност и пазарни мерки, които се обсъждат от Международната морска организация. Стриктният мониторинг, докладване и верификация на емисиите са съществена предпоставка за задълбочено обсъждане в Европа и по света на целите за намаляване на емисиите за този сектор.“

shipping-emissions-new-EU-rules

„Смятаме, че корабоплаването трябва да допринесе за усилията за намаляване на емисиите на парникови газове, за предпочитане чрез мерки на световно равнище, които са най-екологично ефективни и имат смисъл от икономическа гледна точка, – посочи заместник-председателят на Комисията Сийм Калас, отговарящ за мобилността и транспорта. – За глобален сектор като морския транспорт това може да бъде постигнато най-добре чрез Международната морска организация. Въз основа на очертаната днес политика ЕС ще продължи, заедно със своите международни партньори, усилията си за постигане на всеобхватно международно решение. Днешното предложение е значителен принос към усилията на Международната морска организация за намаляване на потреблението на гориво и за увеличаване на горивната ефективност на корабите чрез редица инструменти, включително технически и пазарни мерки.“

Акцент върху емисиите от големите кораби

Чрез предложението ще се създаде общоевропейска правна рамка за събиране и публикуване на верифицирани годишни данни за емисиите на CO2 от всички големи кораби (над 5 000 бруто тона), които използват пристанища на ЕС, независимо от това къде са регистрирани.

Собствениците на кораби ще трябва да извършват мониторинг и да изготвят доклади за верифицираното количество CO2, отделено от техните големи кораби при пътувания към, от или между пристанища на ЕС. От собствениците също така ще се изисква да предоставят и друга информация, като например данни, въз основа на които може да се определи енергийната ефективност на корабите.

Корабите ще трябва да имат на борда си документ за спазени изисквания, издаден от независим верификатор, и ще бъдат проверявани за това от органите в страните от ЕС.

Предлага се правилата да влязат в сила от 1 януари 2018 г.

Към глобална система

Европейската система е замислена като елемент от глобална система. Предложените правила имат за цел да се подкрепи поетапен подход за определяне на глобални стандарти за енергийна ефективност за съществуващите кораби съгласно предложение на Съединените щати, подкрепено от останалите членове на Международната морска организация. Правилата на ЕС ще бъдат адаптирани към световните стандарти, ако и когато бъде създадена глобална система.

Свеждане до минимум на административната тежест

Предложението на Комисията има за цел да се сведе до минимум административната тежест за компаниите чрез съобразяване на правилата с вече съществуващите документи и оборудване, намиращи се на борда на корабите. Компаниите ще могат да избират предпочитаната от тях методология за мониторинг.

Намаляване на емисиите и разходите

Според извършената от Комисията оценка на въздействието се очаква предложената общоевропейска система за мониторинг, докладване и верификация (МДВ) да доведе до намаление с до 2 % на емисиите на CO2 от обхванатите пътувания в сравнение с обичайната практика. Чрез системата също така ще се понижат нетните разходи на собствениците с до 1,2 млрд. евро годишно през 2030 г.

Освен това тя ще осигурява полезна информация за работните показатели на отделните кораби, свързаните с тях разходи за експлоатация и потенциалната препродажна цена. Това ще бъде от полза за собствениците на кораби, които ще бъдат по-добре подготвени да вземат решения относно значителни инвестиции и да получават съответното финансиране.

Следващи стъпки

Сега предстои предложението да бъде разгледано от Европейския парламент и Съвета, чието одобрение е необходимо, за да стане то закон.

Градът, където автомобилите са забранени още от 1898 до днес

Mackinac_Island_August_2003_08

Когато първите автомобили се появили в края на 19 век, малко хора са си представяли, че един ден тези средства ще превземат. В някои градове хората установили, че шумът и изгорелите газове от “вагоните без коне” са толкова отблъскващи, че първите коли са били забранени на някои места.

С течение на времето, разбира се, ограниченията били премахнати. Колите скоро станали повсеместно явление. Има обаче едно малко място на света, където властите все още не са променил мнението си. Там колите са забранени от 1898 до ден днешен. Това място е в САЩ. Запознайте се с остров Макинак.

mackinac

800px-M-185_Downtown_Mackinac_Island_Michigan

Разположен близо до континенталната част на САЩ близо до Мичиган, в езерото Хурон, о. Макинак и едноименният град там са любимо място за отдих и почивка. Когато първите автомобили започнали да пристигат, силното запрашване по някога тихите улици на острова, шумът, плашещ конете, и бълваният дим бързо станали противни на местните жители и те решили, че това ново изобретение не е за тях.

Един местен жител от онова време даже описва автомобилите като “механични чудовища”.

През 1898 г.управата на Макинак забранява със закон колите, преди чудовищата да превземат острова. Това законодателство може да изглежда старомодно и отживяло, но в Макинак то все още не е отменено.

И така, какъв е животът на мястото, където едно от най-впечатляващите изобретения в историята на човека е извън закона? Ами доста добре се живее там, всъщност.

Малкият остров е дом на само около 500 души. През лятото този брой набъбва до 15 000 – през туристическия сезон. Единствените моторизирани коли са няколко линейки. Превозът на Макинак се ограничава до разходки, возене с файтони и велосипедизъм – приятно оттегляне от обществото, зависещо от колите.

Mackinac_Island_Grand_Hotel_Taxi

„Въздухът е по-чист и нараняванията са по-малко”, пише Джеф Потър, който публикува статия за Макинак. „Жителите на острова са по-здрави. Има безценна елегантност във всичко това:всички се придвижват наоколо по един и същ начин. Хората спестяват огромно количество пари, които обикновено се прахосват чрез пътуването с автомобили.“

И все пак придвижването из острова е изключително лесно. Макинак е дом на единствената безавтомобилна магистрала –  M-185, която предлага лесен достъп до своите 8,3 мили брегова линия, необезпокоявана от паркоместа или бензиностанции.

800px-Mackinac_Island_coast

Посетителите на острова описват преживяването като завръщане назад във времето в една отминала епоха на тих и спокоен живот.

Town_Mackinac_Island

Mackinac_Island_July_2010_24_(hotels)

800px-Mackinac_Island_July_2010_23_(Island_House)

800px-Mackinac_Island_July_2010_30_(Main_Street_scene)

 

Ресурсна и енергийна ефективност + естествена вентилация + ВЕИ = Villa 4.0 в Холандия

villa-4-0-naarden-m300113-p1

Икономия на ресурси и повторно използване на съществуващите, рециклиране, намаляване на отпадъците, енергийна ефективност, естествена вентилация, ВЕИ, пречистване на отпадните води, LED осветление, отопление на биомаса – всичко това са части от екологичния живот и екологичния дом. И всички те са събрани на едно място във Villa 4.0 в Наарден, Холандия.

Ръководен принцип в този проект е създаването на къща, която да е устойчива и да възстанови изгубената връзка между дома и околната природа. Първата стъпка е запазването на възможно най-голяма част от  съществуващата къща. Това има две ползи – ограничаване на отпадъците и намаляване на обема на потребните нови материали. Външните стени и покривът са модернизирани чрез добавяне на изолация и подмяна на всички прозорци.

villa-4-0-naarden-m300113-p3

villa-4-0-naarden-m300113-p4

Централните стени са премахнати, за да се създаде ново, просторно „сърце“ за дома; тази дневна дава достъп до всички други части на къщата. Физическата връзка между къщата и ландшафта е осъществена чрез стъклен „павилион“, прикрепен към дневната и достигащ до градината. Големите капандурите на дома превръщат това обиталище в оригинална триизмерна скулптура.

villa-4-0-naarden-m300113-p2

Те обаче са и съществена част от внимателно проектираната система за естествена вентилация, стъпваща на енергийната концепция за поддържане на жилището комфортно с минимален разход на енергия. Вграденото подово отопление се захранва от система за топлинно съхранение. Допълнителни източници на топлина през зимата са голяма печка на дърва в кухнята и новият стъклен павилион, който натрупва топлина в слънчевите дни на принципа на парника.

Слънчевият колектор на покрива осигурява топла вода. Допълнителни икономии на енергия се реализират чрез използването само на LED осветление. Всички отпадъчни води се пречистват и използва повторно.

villa-4-0-naarden-m300113-p5

villa-4-0-naarden-m300113-p6

 

Екстравагантните вятърни турбини – действащи машини или просто поредната глупост? (I част)

wind-turbine-types-32

Почти всяка седмица чуваме за нови и иновативни методи за улавяне на вятърна енергия. Въпреки това всеки киловат добавен нов капацитет разчита на традиционните три витла с хоризонтална ос. Защо така? Защо новите иновативни продукти не могат да е преборят с емблематичните бели мачти с три витла? Според специалисти, много от тях са изобретения, които не могат да работят в реалния свят – „много шум за нищо“, фукня, опит за привличане на внимание или оправдаване на неправомерно придобито финансиране. Ето няколко критерия, които специалистите препоръчват, за да преценим дали даден „нов дизай“ изобщо има смисъл.

1. Превишават ли лимита на Бец?

През 1919 г. Алберт Бец изчислява, че максималната енергия, която може да бъде получена от вятъра, независимо от вида на използваното устройство, е 59,3%. Това число, известно като лимита на Бец, е издържало проверката на времето. Никой досега при независими тестове не го е надхвърлил. Но въпреки това мнозина продължават да твърдят, че го правят.

Безвитловата турбина на Saphon претендира да  е преодоляла лимита на Бец. Дали?!

Безвитловата турбина на Saphon претендира да е преодоляла лимита на Бец. Дали?!

Ако видите някой „нов дизайн“, който надвишава лимита на Бец, мислете за това като за червен флаг, което би могло да означава, че нещо не е наред. При равни други условия лимитът на Бец продължава да е базата за сравнение за производителността на устройствата за улавяне на вятъра, без значение дали става дума за витла с хоризонтална ос, вертикална ос, фунии, хвърчила, лодки и т.н.

2. Не е ли нещо старо, добре забравено, което претендира да е ново?

Добиването на енергия от вятъра не е новост. Талантливи и интелигентни мислители и инженери са работили за подобряване на добивите от вятърна енергия в продължение на хиляди години и в резултат на това вече е изпробван почти всеки възможен подход. По-голямата част от системите са били изхвърлени. Някои хора, които изглежда не знаят как да използват Google, продължават да преоткриват старите технологии и да твърдят, че това е нещо ново.

Вятърни турбини  Darrieus (ляво) и  Savonius (дясно)

Вятърни турбини Darrieus (ляво) и Savonius (дясно)

Един пример за това са турбините Savonius и Darrieus. Те са измислени още преди векове. Много от новите продукти, които ни се рекламират, използват за основа един от тези два метода. Към тях се добавят всевъзможни екстри – например тежки топчета по краищата за усилване на инерцията, куха вътрешност за олекотяване на конструкцията и какво ли още не.

3. Концепция или работещ прототип?

Много хора имат идеи. Някои от тези хора имат достъп до доста добри инструменти за графична обработка. Те създават чудесна графика – очарователно изглеждащи устройства, често придружени от някое псевдо-научно становище. Ако обаче няма работещ прототип, трябва да ни светне червената лампа, че това едва ли е реално работеща технология.

Сграда, покрита с леки "сламки", които при всяко полъхване на вятъра ще се раздвижват и ще генерират енергия - това е една от невероятните нови концепции, разпространени наскоро, известна като Belatchew Arkitekter Strawscraper

Сграда, покрита с леки “сламки”, които при всяко полъхване на вятъра ще се раздвижват и ще генерират енергия – това е една от невероятните нови концепции, разпространени наскоро, известна като Belatchew Arkitekter Strawscraper

4. Дали единствените резултати от изпитания принадлежат на фирмата, или са потвърдени от независима лаборатория?

Има няколко независими реномирани лаборатории за тестване, които могат да правят добре формулирани, доказани и надеждни тестове на устройствата за вятърна генерация. Обичайно резултатите от техните изпитания се публикуват официално. Ако дадена компания не разполага с независими тестове за своето „ново“ устройство и все прави екстравагантни констатации за него, бъдете скептични.

Турбина на Uprise Energy - при самото й представяне фирмата показа данни от независими лабораторни изпитания

Турбина на Uprise Energy – при самото й представяне фирмата показа данни от независими лабораторни изпитания

Съвсем обичайно е лабораторните тестове, правени от независимите лаборатории, да  се публикуват, например на уебсайта на фирмата-разработчик. Ако фирма, която твърди, че има иновативен продукт, е тествала изобретението си само в собствените развойни центрове и никой друг извън фирмата не е пробвал ефективността му, останете критично настроени.

Следва

Как да живеем екологично

Alkira House е енергийно и водно самодостатъчнаAlkira House е енергийно и водно самодостатъчна

Alkira Resort House смая света на дизайна, когато „изплува“ като странен... »

Небостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите обитателиНебостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите

Chartier-Corbasson разкри плановете си изграждането на внушителен... »

Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“

Колко по-скъпи са устойчивите сгради от онези, които не попадат в тази... »

[→YD Recent Posts Widget]

реклама

реклама

Приятели на GreenTech.bg