Хай-тек боя превръща всяка повърхност в батерия

Презареждащи се литиево-йонни батерии, каквито сега се намират в много мобилни телефони и преносими компютри, един ден ще могат да се пръскат като боя върху почти всяка повърхност. Това може да доведе до появата на ново поколение тънки и гъвкави устройства, казват изследователите.

Батериите, които се напръскват със спрей, могат дори да станат достъпни за широката общественост в хардуерните магазини, добавят учените.

Литиево-йонните батерии зареждат повечето преносими електронни устройства в днешно време, но тяхната структура обикновено ограничава формата им до правоъгълни или цилиндрични форми.

Сега учените са успели да „боядисат“ батерии върху широк спектър от повърхности, включително стъкло, неръждаема стомана, гъвкави пластмасови листове, фаянсови плочки, та дори и извитата вътрешна страна на една чаша за бира.

Ние можем да prewyrnem почти всеки обект в батерия“, кава Нийлам Сингх, специалист по материалознание в Университета Райс в Хюстън.

Той и други изследователи прекарали часове в усърден труд, за да формулират бои, които биха могли да функционират като отделни компоненти на батерия. В търсенето си те разгледали множество разнообразни материали като например въглеродни нанотръби и ултрафини графитен прахове. След това боядисали тези съставки на слоеве, в правилния ред, върху повърхности, за да се създадат работещи батерии.

Боядисването със спрей вече е индустриален процес, така че би било много лесно този метод да се включи в промишлеността“, казяа Сингх.

Батериите, които изследователите нарисували върху девет керамични плочки за баня, могат лесно да захранват 40 червени LED лампи. Една от тези батерии-плочки била напръскана и с със соларен спрей, който улавя слънчевата светлина и я превръща в електричество. Така се подпомага зареждането на батериите. Този опит доказва, че изследователите биха могли да дадат каквато и да е повърхност възможността хем да събира, хем да съхранява енергията.

Материалът, върху който се нанася батерийният спрей, няма значение, установили са учените – това няма ефект върху производителността на устройствата. Иначе казано, тази технология може да намери приложение в широка гама строителни материали и битови вещи.

Изследователите обаче посочват, че произвеждането на тези батерии изисква използването на токсични, запалими и потенциално корозивни материали в среда без кислород и без влага.

Електрическият Nissan Leaf опитва световен рекорд за скорост … назад

Една от ползите от директното задвижване при електрическия мотор е, че – поне на теория – човек може да кара напред толкова бързо, колкото и назад. Но това е само теория … А дали ще се докаже на практика?!

В опит да рекламира своя електрически модел LEAF, Nissan е наела професионалния шофьор Тери Грант да се опита да постави нов световен рекорд по каране назад.

Рекордът по каране назад на Leaf няма да е лесен и ще бъде голямо предизвикателство“, призна Тери. Той споделя, че би предпочел да го направи по хубав, прав и равен път на асфалт, а не на стръмен наклонен участък, какъвто е избран за трасе на експеримента.

„Хълмът не само се изкачва, но също така е пълен със завои и препятствия. Това е изключително технически тест на скорост и концентрация. Но въпреки рисковете, силата и целостта на дизайна на Nissan Leaf ми дават увереност. Каквото и да стане, знам, че съм на път да завърша уикенда със сериозно изкривяване на врата си!“

 

Петролен бос: глобалното затопляне е инженерен проблем

Главният изпълнителен директор на Exxon Mobil Рекс Тилерсон заяви в сряда, че усилията за справяне с изменението на климата трябва да се съсредоточат върху инженерните методи, свързани с адаптиране към изменящите се метеорологични модели и покачването на морското равнище, а не върху опитите да се елиминира използването на изкопаеми горива.

Тилерсон каза още, че хората открай-време се адаптират към промените, затова правителствата трябва да създават политики, които да се справят с повишаващите се температури на Земята.

Промените в климатичните модели, които изместват областите на растениевъдство – ние ще се адаптираме към това. То е инженерен проблем и той има инженерни решения“, коментира Тилерсон в презентация пред Съвета за външни отношения в САЩ.

Факторът страх, заради кото хората искат да се изхвърлят да кажат „ние просто трябва да спрем това“, аз не го приемам“.

Exxon Mobil, един от най-върлите критици на изследванията на промените в климата, призна под ръководството Тилерсон, че предизвиканите от човека емисии са допринесли за промяната на климата на планетата. В момента компанията поддържа данъчното облагане на въглеродните емисии.

Според Тилерсон, проблеми като бедността в световен мащаб са по-належащи от борбата с промените в климата. Според него, милиарди хора без достъп до енергия ще се възползват от доставките на петрол и газ. „Те ще се радват да изгарят изкопаеми горива, защото качеството на живота им ще нарасне неизмеримо“, каза той. „Ще спасите милиони, милиони човешки животи, ако позволите изкопаемите горива да стигнат до части на света, които не разполагат с тях“.

Бизнес-пътуванията в Европа намалели с 11%

Ако транспортът е един от най-големите източници на вредни емисии – както на въглероден двуокис, така и на вредни механични частици – то пътуванията по работа определено допринасят значително за замърсяването на околната среда. И, слава Богу, могат да бъдат ограничени с помощта на модерни технологии като например видеоконференциите.

Затова си заслуважав вниманието новината, че броят на бизнес пътуванията, направени от европейците, е намалял значително в последно време.

Броят на бизнес-пътуванията е намалял с 11% през 2011 г. в сравнение с 2008 г., казва статистическата служба на ЕС – Евростат, цитирана от EU Observer.

Бизнес пътуванията са намалели с 60% в България и 51% в Чешката република. Междувременно, в Естония те са се увеличили с 50% и в Швеция с 25%.

Може ли Португалия да живее само на зелена енергия?

Португалия е световен лидер в областта на възобновяемата енергия. Повече от половината от енергията там идва от вятъра, слънцето и ВЕЦ. Но тъй като страната се бори с рекордна рецесия, дали страната ще съумее да запази лидерството си?

За няколко славни часа в края на 2011 г., цялото електропотребление Португалия бе посрещнато от възобновяеми източници на енергия. Те имат най-голямата в света соларна инсталация, най-голямата вятърна ферма в Европа, както и богата водно-електрическа инфраструктура от язовири.

А в Атлантическите води край бреговете на Пениш, на около 100 км. северно от Лисабон, учените се надяват да постигнат още едно пионерство в устойчивостта. Финландската енергийна компания AW Energy е на броени дни от пускането на нейната машина WaveRoller на дъното на океана.

Три панела от фибростъкло, всеки по 100 кв., ще се люлеят напред-назад едновременно с движението на вълните. Панелите са закрепени на панти към пунктове за управление, прикрепени към океанското дъно. Енергията, която това движение ще генерира, ще бъде включена в националната електрическа мрежа на Португалия.

Имаме нужда от този вид дейност в Европа. Има толкова много места, където тази технология може да бъде разположена”, казва проектният мениджър Джуси Акерберг. „В мечтите ми, един ден морето ще замени петролните кладенци“.

Подобни проекти могат да осигурят на Португалия не само екологичен ток, но и нови работни места – в производството на енергия, поддръжката и продажбата на самата енергия. А работните места са това, от което Португалия най-отчаяно се нуждае – безработицата там е над 15% и нараства.

Но страната вече има повече възобновяема енергия, отколкото може да използва. Има периоди от време през нощта, когато количеството на електроенергията, произведена от възобновяеми източници, превишава търсенето. Излишъкът отива „на вятъра“.

Ако потреблението на португалските домакинства би било по-последователно, тогава по-малко ценна енергия би била генерирана напразно. Тук идва мястото на електромобилите.

Имаме най-широката мрежа от обществени зарядни станции за електрически автомобили в Европа,“ казва проф. Пауло Ферао, който ръководи енергийната инициатива във водещия инженерно-технологичен университет в Лисабон, IST.

Ако би имало голям брой електрически превозни средства в страната, това ще допринесе много за съхраняване на енергията по време на периодите на излишък. Например през нощта, когато вятърът духа много и няма достатъчно търсене“. За целта обаче електро-колите трябва да станат по-достъпни.

Субсидиите за електрически превозни средства обаче – както и за и домашни слънчеви панели бяха наскоро порязани от португалското правителство.

Призовават за забрана на малките, но смъртоносни емисии на серен хексафлуорид в ЕС

Коалиция от шест зелени групи призова Европейската комисия за забрана на използването на мощен парников газ – серния хексафлуорид (SF6). Ново проучване е установило, че съществуващите алтернативни технологии не биха били по-скъпи от него

Въпреки че SF6 е слабо познат като парников газ, той има парников ефект близо 23000 пъти по-голям от въглеродния двуокис (CO2). Също така е изключително инертен, така че продължава да влияе на климата в продължение на повече от 3000 години, след като бъде изпуснат в атмосферата.

Холандската консултантска компания CE Delft публикува резултатите от ново проучване, изследващо разходните последици за енергийните компании, които използват този газ производството на електропроводи кабели, ако преминат от SF6 към по-безвредни алтернативи.

ЕС вече забрани използването на SF6 в производството на двоен стъклопакет, обувки и автомобилни гуми. Въпреки това повече от 80 на сто от SF6 все още се използва при компонентите за електро-инсталации, тъй като има добри изолационни свойства.

Докладът на CE Delft разглежда разходите за избягване на SF6 в електропреносните компоненти със средно напрежение и използването на алтернативи, като например въздух или твърди изолационни материали. В момента няма комерсиално достъпни нискоемисийни алтернативи за високоволтовите компоненти.

Докладът обаче не е открил доказателства, че заместването на SF6 при кабелите за средно напрежение ще бъде по-скъпо от оборудването, съдържащо SF6. Напротив, за много случаи е установено, че безплатните алтернативи на SF6 могат да са с 10 на сто по-евтини.

Шест зелени неправителствени организации, включително WWF и “Грийнпийс”, сега призовават еврокомисаря на ЕС по опазване на околната среда Кони Хедегард да предложи пълна забрана на SF6.

Захлаждане в глобалния фотоволтаичен бизнес

Първото тримесечие на 2012 регистрира спад както спрямо предходната четвърт, така и на годишна база

Рисковите инвестиции в слънчева енергия през първото тримесечие на 2012 г. са спаднали след края на една доста силна 2011 година. Фирмите, генериращи иновации в различните области на соларния сектор, са привлекли 250 милиона долара през първото тримесечие. Това означава спад с 53% спрямо предходното тримесечие и спад от 56% в сравнение със същото тримесечие година по-рано.

Докато общата сума на инвестициите спада стремглаво, броят на извършените сделки остава относително силен – 28 (близо до желаната „норма“ в сектора от 30 сделки на тримесечие).

Данните са от доклад на Cleantech Group, който е достъпен безплатно от сайта на организацията. Той е озаглавен „Карайки соларното скоростно влакче“

Цифрите в доклада редполагат, че инвеститорите са едновременно предпазливи относно пазарните условия и капиталово затруднени, затова избират по-ефективното разпределение на фондовете, като все пак запазват апетита си за сделки.

Средните стойности както за тримесечието като цяло, така и за трите най-големи сделки, също са понижили с около 50% в сравнение с тримесечните средни стойности за 2011 г.

Докладът може да бъде изтеглен оттук.

БСК: новият закон за управление на отпадъците не решава сериозните проблеми

Българската стопанска камара остро разкритикува новия закон за отпадъците, приет днес. В него има положения, които са лишени от икономическа логика, противоречат на европейските практики и са порочни.

БСК многократно е подкрепяла необходимостта от разработване на адекватен Закон за управление на отпадъците, който да се базира на работеща концепция за управление на основните потоци отпадъци, оценката за въздействието върху бизнеса и баланса между интересите на предприемачите и държавата, – се казва в прес-съобщение на камарата. – Въпреки многобройните становища, представени от БСК, в приетия от Народното събрание Закон за управление на отпадъците остават нерешени проблеми…“

Проблемите са:

Режим на управление на т.нар. масово разпространени отпадъци:

Запазва се статутът на организациите за оползотворяване и тяхното функциониране в конкурентен режим, като им се забранява да разпределят печалба. За БСК е съществено да се стимулира пазарният принцип и конкуренцията. Издаването на разрешенията за функциониране на организациите по оползотворяване остава под контрола на МОСВ. В същото време министерството трябва да провежда политика по опазване на околната среда, а не да контролира, санкционира и да издава разрешителни. С приемането на новите текстове продължава да няма ясни правила за въвеждане и прилагане на стандарти при изпълнението на дейностите по рециклиране и оползотворяване на отпадъците. Запазват се банковите гаранции за всички фирми за оползотворяване на отпадъците, като продължава да не е ясна целта на гаранцията, в това число и определянето на размера й. Остава и неяснотата за задълженията на предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда спрямо фирмите, които са заплатили изцяло размера на продуктовите такси.

Управление на битовите отпадъци:

С приетия закон отново не се решава въпроса с определянето на таксата битови отпадъци съгласно европейския принцип „замърсителят плаща”. Запазва се старият режим, заложен в Закона за местните данъци и такси, според който общините имат възможността да определят таксата по метод, различен от количествения, в масовия случай като втори имотен данък. Така се прекъсва икономическата връзка между количеството отпадъци и таксата за услугата по битовите отпадъци.

Управление на опасните отпадъци:

Новият закон отново не дава кардинални решения на отдавна натрупаните проблеми с опасните и промишлените опасни отпадъци, както и не стимулира инвестициите в инфраструктурата за тяхното третиране.

Управление на отпадъците от черни и цветни метали:

Отлагането с 2 години на влизането в сила на изискването за безвъзмездното предаване на общински площадки на разделно събрани от домакинствата отпадъци от черни и цветни метали, електрическо и електронно оборудване, не решава въпроса с ефективното им събиране и оползотворяване. Самата идея за безвъзмездно събиране на отпадъците противоречи на икономическата логика и не стимулира намаляването им в бита. БСК припомня, че със свое решение, Конституционният съд определи, че има противоречие в планираната разпоредба площадките за събиране на отпадъци от черни и цветни метали да бъдат разположени само на територии, предвидени в общи устройствени планове на общините.

Логото на ЕС за биологични продукти навлиза в широка употреба от 1 юли 2012 г.

То ще е задължително за всички предварително пакетирани биологични хранителни продукти, произведени в държавите от ЕС и отговарящи на необходимите стандарти

Наближава краят на двегодишния преходен период, през който секторът на биологичните храни трябваше да се съобрази с новите европейски правила за етикетиране. От 1 юли 2012 г. логото на ЕС за биологичните продукти ще е задължително за всички предварително пакетирани биологични хранителни продукти, произведени в държавите от ЕС и отговарящи на необходимите стандарти. Логото остава незадължително за неопакованите и вносните биологични продукти. Запазва се възможността да се поставят и частни, регионални или национални знаци наред със знака на ЕС.

Логото на ЕС за биологичните продукти, познато като „европейски лист“, беше въведено на 1 юли 2010 г. За да се улеснят обаче операторите в адаптацията им към новите правила и за да се избегне безсмисленото изхвърляне на съществуващите опаковки, бе разрешен двегодишен преходен период, преди то да стане задължително за всички продукти. Наред с логото в близост трябва да фигурира кодът на контролния орган. Задължително трябва да е изписано и мястото на производство на земеделските суровини.

В неотдавнашния доклад на Евробарометър, озаглавен „Отношението на европейците към продоволствената сигурност, качеството на храните и селските райони“, който предстои да бъде публикуван, се съдържат данни за логото на ЕС за биологичните продукти. Там е налице обнадеждаващата информация, че от въвеждането на логото през юли 2010 г. вече една четвърт (24%) от гражданите на ЕС са запознати със значението му.

Надяваме се, че логото на ЕС ще се възприема все повече като широкопризнат символ на биологичното производство на храни в целия ЕС и ще укрепва увереността на потребителите, че стоките с това лого са произведени в съответствие със строгите правила на ЕС за биологичното земеделие“, заяви европейският комисар за селско стопанство и развитие на селските райони Дачиан Чолош.

Идеята за насърчаване на сектора на биологичното земеделие чрез въвеждане на задължително лого на ЕС за биологично производство получи подкрепата на държавите членки през 2007 г. През 2009 г. Комисията организира конкурс за оригинален проект на бъдещото лого, в който взеха участие над 3400 студенти по изкуство и дизайн, а в началото на 2010 г. обществеността определи чрез гласуване трите най-добри предложения.

През последните години се наблюдава постоянно нарастване на потреблението на биологични продукти в ЕС, като в момента техният пазарен дял в Съюза е около 2%. Производството също се е увеличило значително през изминалото десетилетие — днес около 5% от всички земеделски площи в Съюза и над 2% от стопанствата (повече от 200 000 ферми) са сертифицирани като биологични.

На политическо равнище през тази година бе сключено споразумение за правилата относно „биологичното вино“, които влизат в сила на 1 август. През февруари ЕС подписа споразумение със САЩ за еквивалентност при биологичните продукти, което ще намали бюрократичните разходи за производителите им в ЕС и САЩ. През май Комисията представи доклад за съществуващите регулаторни мерки при биологичното производство, чиято цел е да провокира междуинституционален дебат с всички заинтересовани страни и така да поощри проучването на нови възможности за усъвършенстване на политическите инструменти на ЕС в областта на биологичното производство.

Toyota запазва първо място като „най-зелена глобална марка“

Toyota е запазила своята водеща позиция сред зелените предприятия по света. Нов доклад идентифицира глобалните марки, които се радват на най-голям успех в областта на маркетирането на тяхната устойчивост и създаването на зелена репутация.

Маркетинг анализаторите Interbrand публикува втория си годишен анализ на зелените постижение на топ 100 фирми в годишния си доклад „Най-добрите глобални марки“. Класацията се базира на анализ от консултантския гигант Deloitte относно компаниите и техните реални усилия за устойчивост, след което те са сравнени с това как те се възприемат от потребителите – на базата на глобално проучване сред 10000 души.

Автомобилни и технологични марки доминират през 2012 г. Toyota запазва първото място от миналата година в резултат на своя хибрид-флагман – Prius. Принос за това имат и усилията на компанията за намаляване на отпадъците, изпращани на сметището.

Honda, Volkswagen и BMW се нареждат в топ 10. Ford, Mercedes-Benz, Hyundai, както Nissan влизат в топ 50. Всичко това се дължи на инвестициите им в разработването и маркетинга на горивно-ефективни автомобили и алтернативни превозни средства.

Panasonic е скочила с четири места нагоре до номер шест. HP запазва позицията си на номер пет. Siemens пък идва на осмо място, падайки с пет места надолу в сравнение с миналата година.

Въпреки това Toyota и Honda – двете автомобилни марки с най-добро класиране – получават отрицателен резултат при измерването на разликата между възприятието за тях и реалните им действия. Toyota записва резултат от минус 2,6, а съперничката й получава -0,4. Това означава, че потребителите възприемат марките като по-устойчиви, отколкото са в действителност.

Обратно, HP отичта положителен резултат от +11,7, Panasonic е постигнала +16,7, а Siemens е натрупала +16,9. Това означава, че дружествата не правят достатъчно, за да популяризират своите зелени постижения.

Този резултат показва, че за компаниите става все по-важно да се намери точният баланс при промотиране на техните зелени дейности, коментира Джез Фрамптън, изпълнителен директор на Interbrand.

Как да живеем екологично

Шопинг-център в Мексико е изграден от използвани железопътни траверсиШопинг-център в Мексико е изграден от използвани железопътни

CANOVERA Arqutectura наскоро представи нов търговски център, разположен... »

Овална къща със зелен покрив ухае на билки в дебрите на ФранцияОвална къща със зелен покрив ухае на билки в дебрите на Франция

Архитект Патрик надо е проектирал тази овалнакъща със зелен покрив,... »

Японска плетачна техника вдъхновила хитра конструкция за… детски пясъчникЯпонска плетачна техника вдъхновила хитра конструкция за… детски

Проектирането на пясъчник за деца изобщо не изглежда голямо... »

[→YD Recent Posts Widget]

реклама

реклама

Приятели на GreenTech.bg