Създадена е нова защитена зона за опазване на дивите птици: „Било“

birs-sunrise

Правителството създаде нова защитена зона за опазване на дивите птици – „Било”. Тя е с площ 8620,61 ха и се намира на територията на общините Генерал Тошево, Шабла и Каварна. С одобрените днес промени в Списъка на защитените зони за опазване на дивите птици с 5289 ха се разширява и съществуващата защитена зона „Калиакра“.

Предложенията са разгледани и приети от Националния съвет по биологично разнообразие. С тях площта на мрежата от защитени зони за птиците става 22,7% от територията на страната при 22,6% сега, а общото покритие на мрежата Натура 2000 в България се увеличава на 34,4 на сто.

Именно по тези най-северни точки на Черноморието има свръх струпване на изградени вече перки и особено на предстоящи проекти за ветропаркове, част от които нямат адекватни екоокценки за въздействие върху околната среда и застрашаващи съществуването на ценни и изчезващи видове птици.

Именно заради тези зони Еврокомисията изпрати България в Съда на ЕС за неизпълнение на задължения за защита на застрашени видове. Районът е миграционен път и място за почивка на силно застрашени биологични видове, но за него е издадено разрешение за изграждане на голям брой вятърни турбини и други съоръжения, без да е извършена адекватна оценка на тяхното въздействие върху околната среда. Въпреки че България се ангажира да увеличи защитата на редките биологични видове и местообитания в региона, изглежда се случва точно обратното, обяви ЕК. Поради това по препоръка на комисаря по околната среда Янез Поточник Комисията предяви пред Съда на ЕС иск срещу България.

 

Разбрахме ли посланието от стомаха на умрелия сив кит?

На 29 юли 2013 един голям сив кит е изхвърлен на Тершелинг, северен остров в Холандия. Направен е опит за неговото спасяване, но за съжаление китът умира. Млад, но физически зрял екземпляр с дължина 13,5 метра, той е взет за аутопсия в пристанището на Харлингтън. В стомха му е намерено огромно количество пластмаса.

dead-whale

Това е все по-често срещан случай, казват изследователи на биоразнообразието от Морския център по биоразнообразие. През март тази година 10-метров кит бе изхвърлен на испанския бряг – той бе глътнал 59 различни пластмасови изделия с общо тегло 17 кг. Повечето от тази пластмаса се състои от прозрачни листове, използвани за изграждане на оранжерии в Алмерия и Гренада за отглеждане на домати, предназначени за европейския пазар. Останалото? – найлонови торбички, девет метра въже, две парчета маркуч, две малки саксии за цветя, пластмасов спрей-флакон. Причината за смъртта е определана като запушване на червата.

Подобни инциденти вече не са рядкост. През 1989 г. заловен сив кит умира на островите Лавеци в Тиренско море заради блокаж на стомаха, породен от поглъщане на найлонови торбички и над 30 метра найлонови листове. През 1990 г. изследване на смъртта на друг кашалот в Исландия съобщава за запушване на червата с пластмасова морски отпадъци. През август 2008 г. кит, изхвърлен в Пойнт Рей, Калифорния, е намерен с 204 килограма (!) риболовни мрежи, въжета и найлонови торбички в стомаха. Друг случай от 2008 г. в Калифорния пък включва кит, умрял след поглъщането на огромно количество стари риблоовни мрежи и излязло от употреба риболовно оборудване.

Китът, намерен в Холандия, е направил впечатление и с друго – голяма част от долната челюст липсвала. Сред стотиците хиляди кашалоти, които китловоците хващат с харпун, често се срещат китове със счупени или деформирани долни челюсти. Повечето от тези китове имат пълни стомаси и са били здрави, преди да бъдат уловени. Това, както и фактът, че в стомасите им са откривани калмари, кара биолозите да смятат, че долната челюст не играе съществена роля за улова на плячка. Тоест, че тези китове засмукват и гълтат храната си. Ако тази хипотеза е вярна, то китовете са още по-уязвими, когато става въпрос за поглъщане на пласртмасови отпадъци от морето.

Подлага се на обществено обсъждане Наредба за изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението

Energy Efficiency-300Министерството на икономиката и енергетиката представи за обществено обсъждане Наредба за допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението. Изменението на наредбата се налага във връзка с новоприето европейско законодателство.

Директива 2009/125/ЕО е въведена в българското законодателство чрез допълнение към Закона за техническите изисквания към продуктите. Директивата е рамкова, като изискванията за екодизайн към конкретните групи продукти се установяват в регламенти, приети съгласно чл. 15 от директивата.

Наредбата въвежда приложение ІV и приложение V на Директива 2009/125/ЕО и с нея се определят процедурите за оценяване на съответствието на конкретните продуктови групи от обхвата на приетите регламенти, съгласно чл. 15 на директивата.

До 2012 г. бяха приети 16 такива регламента, при което наредбата беше съответно допълвана, за да може да се осигури прилагането на процедурите за оценяване на съответствието за продуктовите групи от обхвата на приетите регламенти. През 2013 г. бяха приети и публикувани в “Официален вестник” на ЕС още четири регламента, което налага наредбата да бъде допълнена, за да може да се осигури прилагането на процедурите за оценяване на съответствието и за новите четири продуктови групи.

Проект на Наредба за изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението.

Всички могат да изпращат своите предложения до 20 ноември на електронен адрес: b.bonchev@mee.government.bg.

Прекратиха 2 концесионни договора за подземни богатства

limestone micriteСлед направено предложение от концесионера, Министерският съвет прекратява договора за предоставяне на концесия за добив на индустриални минерали от находище „Караджова чешма“ в област Хасково. Договорът е сключен през 2010 г. със „Стройко 2000“ ЕООД, гр. Димитровград. Прекратяването на договора е по взаимно съгласие.

Друг концесионен договор – за добив на скалнооблицовъчни материали от находище „Лозен” в община Любимец, беше прекратен едностранно от Министерския съвет поради неизпълнение на основни договорни задължения от концесионера. Договорът е сключен е през 2004 г. с „Пътни строежи“ АД, гр. Пловдив.

С друго решение кабинетът разреши изцяло да бъдат прехвърлени правата и задълженията по концесията за добив на строителни материали от находище „Бинкос“ в община Сливен от сегашния концесионер „Биндер“ АД на „Пътно поддържане – Сливен“ ЕООД. Условията на договора не се променят.

 

Mercedes-Benz мисли за повече проекти с Tesla

Казват, че ако погледнете внимателно електрическата задвижваща система на Smart ForTwo, вероятно ще видите стикер „Tesla Motors“ ю, залепен някъде на скрито местенце.

По същия начин купувачите на коли с „орлово око“ могат да забележат интериорни компоненти от Mercedes-Benz в автомобилите Tesla Model S. Това любопитно „кръстосано опрашване“ е резултат от сътрудничество между Tesla и компанията-майка на Mercedes-Benz Daimler. Последната определено иска да разшири дела си в Tesla.

mercedes-benz-sls-amg_100403905_l

Говорейки по време на скорошно събитие в Ню Йорк, главният финансов директор на Daimler Бодо Уебер каза, че Daimler възнамерява да запази своя 4,3% дял от акциите на Tesla, по данни на агенция Блумбърг. „Ние трябва да търсим по-тясно сътрудничество, така че делът ни ни харесва“.

Звучи карто нескопосан превод, но посланието е ясно – Daimler иска повече от своите 4,3% и идеи за ред други сфери на сътрудничество с Tesla са вече „на масата“.

Тук става дума за нещо повече от това компанията да оползотворяване своя дял в Tesla. Експертизата е също толкова важна, колкото и инвестициите в сектора, тъй като Daimler се опитва да навакса закъснението спрямо германския си конкурент BMW в пазара на електрически автомобили.

Линията “i” на BMW, позната с моделите i3 и хибридния i8, създаде доста шум в последните няколко месеца, пускането на автомобила е факт, а вече са налице над 8000 поръчки за i3.

Макар че Mercedes-Benz продава електрически превозни средства от повече време в сравнение с BMW (електрическият Smart е вече трето поколение), проектите на BMW имат повече инерция.

Наред със Smart Mercedes има само още един електрически моде и това е скъпият екслузивен суперавтомобил SLS AMG. Готви се и електрическа версия на хечбека B-Class. Последният също ще използва технология от Tesla, но му липсва присъщият характер на конкурента i3 на BMW. Mercedes вижда Tesla като важна част от своята бъдеща стратегия, особено що се касае до приложенията за електрически превозни средства.

Според анализаторите, ако някой може да вдъхне повече живот на електрическите коли на Daimler, това без съмнение е Tesla – а по-нататъшните сътрудничества могат да се окажт от полза и за двете компании.

Япония се фука с най-голямата си офшорна слънчева електроцентрала

Kyocera Corporation официално „преряза лентата“ на най-голямата японска офшорна слънчева електроцентрала. Чиста енергия, генерирана от 70-мегаватовата мега слънчева електроцентрала Кагошима Нанацужиба, ще бъде подавана към националната електропреносна мрежа чрез местна компания за комунални услуги. Въпреки че слънчевата електроцентрала бе включена на 1 ноември 2013, тя бе официално открита на 4 ноември.

Kyocera си партнира с шест други компании за разработване на слънчевата електроцентрала, която се намира в префектура Кагошима. Компанията се надява, че това най-ново офшорно начинание ще създаде прецедент за създаването на една по-чиста Япония, особено в светлината на бедствието във Фукушима през март 2011. Слънчевата инсталация е изградена отчасти и с тази цел – да вдъхновява и насърчава Япония да премине към повече възобновяеми енергийни източници.

70MW-Solar-Power-Generating-System-1

Соларната електроцентрала Кагошима Нанацужиба стана възможна отчасти заради ревизираните преференциални изкупни тарифи в Япония, които бяха преструктурирани през юли 2012 г. с цел насърчаване на слънчевата енергия. Коригираният план за преференциални цени изисква местните комунални дружества да изкупуват 100 процента от енергията, произведена от слънчевите електроцентрали, които произвеждат повече от 10 KW.

Като знаков проект за новата преференциална тарифа, офшорната соларна електроцентрала плава върху водна платформа, без да пречи на наземните и водите маршрути. Местните хора, студенти и туристи са добре дошли да се полюбуват на панорамен изглед към съоръжението с неговите 290 000 соларни панели от кръгла стая за наблюдение. На дисплей се показва образователна информация  за инсталацията.

21 ноември ще е Холандски Ден на зеления град в София

Frits_van_DongenХоландски Ден на зеления град ще се проведе на 21 ноември т.г. в столичната VIVACOM Art Hall. Специален гост на събитието, организирано от холандското посолство, ще бъде Главният правителствен архитект на Нидерландия г-н Фриц ван Донген, който ще представи ефективни решения при поддръжката на жилища, правителствени сгради, монументи и такива за опазване на холандското културно наследство.

В рамките на конференцията, която се организира за първи път, изтъкнати холандски експерти в различни области ще представят концепции за бъдещето на градовете, както и съвременни примери за интелигентно балансирани градове. Български архитекти, експерти по градско планиране и околна среда, студенти и граждани, проявяващи интерес към темата, са поканени да вземат участие в дебатите по време на събитието.

Денят на Зеления град е организиран в отговор на предизвикателствата, с които се сблъскват през последните десетилетия местните власти и експертите по градско планиране. Той ще предостави платформа за обмяна на знания и идеи за бъдещото устойчиво развитие на градската среда.

BASF оспорва в съда забраната на ЕС върху пестицида фипронил

Немският гигант на химическата индустрия BASF обяви, че е започнал съдебна процедура срещу забраната на Европейската комисия за инсектицида фипронил на BASF, наложена през юли заради опасенията, че използването му при третиране на семена е свързано с намаляването на пчелната популация.

Honey-bee-inside-yellow-flower1061

BASF е внесла съдебен иск в Общия съд на Европейския съюз, запото, според компанията, „валидните научни изследвания и доказателства не са били взети под внимание правилно“, заяви BASF в изявление във вторник.

През юли Европейският съюз добави пестицид  фипронил към своя „черен списък“ на веществата, заподозрени като играещи роля за намаляването на пчелните популации.

Забраната последва аналогични ограничения, наложени от ЕС през април за три от най-широко използваните пестициди в света, известни като неоникотиноиди. Ходът отразява нарастващото безпокойство в Европа заради острия спад на популацията на пчелите, критични за опрашването на културите и производството на храни.

Европа може да замени енергийните субсидии с енергийни премии

Цените на енергията в Европа ще се увеличават, освен ако европейските правителства не намерят начин да се придържат към строги мерки за това кога субсидиите са оправдани. Това заяви Европейската комисия във вторник.

След интензивен политически дебат и вълна от протести за цените на енергията Комисията сега преразглежда правилата за стимулите в енергетиката в 28-те страни-членки.

Щедрите схеми за подпомагане на възобновяемата енергия напоследък биват обвинявани за увеличаването на финансовото бреме за домакинствата и бизнеса в момент, когато икономическото възстановяване е колебливо.

EC-flags

Комисията твърди, че субсидиите трябва да се преустановят и междувременно да станат по-гъвкави. Вместо да се дават преференциални цени, които се определят по предварително фиксирани ставки, ще е по-благоприятно да се дава „преференциални премия“, която ще се покачва или спада в зависимост от пазарните условия.

„Крайната цел на пазара е да се осигурява сигурна и достъпна енергия за нашите граждани и бизнеса. Публичната интервенция трябва да подкрепя тези цели. Тя трябва да бъде икономически ефективни и да бъдат адаптирани към променящите се обстоятелства“, заяви еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер в изявление. „Ако държавните интервенции не бъдат внимателно проектирани, те мгоат сериозно да нарушат функционирането на пазара и да доведат до по-високи цени на енергията“.

Насоките за държавната помощ се очаква да се оформят през следващите седмици и да бъдат  окончателно утвърдени в началото на следващата година.

Комисията има последната дума дали държавната помощ и други видове намеса на пазара са законни. ЕК посочи, че ще публикува правилата, за да помогне на държавите-членки да избягват решения, които биха довели до финансови санкции за нарушение на законите на ЕС.

Конкретно що се касае до ядрената енергетика, Комисията вече заяви, че насоките не я засягат, защото това вече е „зряла технология“. Това не означава непременно, че държавната помощ за ядрената енергетика би била незаконна, тъй като всеки случай се преценява поотделно. Но анализаторите казват, че самият факт, че атомните мощности не се споменават, лишава тези проекти от голяма степен на сигурност.

Първият 100% електрически училищен автобус в САЩ тръгва от 2014

Училищният автобус се радва на особена почит в САЩ – той предизвиква бурно вълнение у децата, радост и емоции, на него са посветени не една и две ученически песни.

Първият изцяло електрически училищен автобус в САЩ ще е готов да започне да събира учениците през 2014 година.

SST-E Type A ще обслужва районното средно училище „Kings Canyon“ в Калифорния и се очаква, че той ще спестява по 16 галона гориво на ден. Това прави по 60,5 литра гориво на ден. Спестяванията от тази икономия възлизат  на около 11 000 щатски долара на година. Това, разбира се, е допълнение към намаляването на емисиите на парникови газове. Освен това се очаква и намаляване на разходите за поддръжка.

electric_schoolbus_1

Автобусът е производство на съвместно предприятие между Motiv Power Systems и Trans Tech Bus. Контролната система за тяговата система на автобуса е базирана на шасито на Ford F450 шасито и може да се адаптира за всякакъв тип батерия. Превозното средство може да побере 32 ученици – или 24 деца плюс едно в инвалидна количка.

„Нашата система не се интересува от това каква е батерията, подготвена е за всякакво бъдеще“ като гаранция срещу флуктуациите и промените на пазара на батерии като например прекратяванена производството на даден вид батерия или появата на нова, силно пообрена технология“, каза Джим Кастелац, основател и главен изпълнителен директор на Motiv. „Това прави автобуса най-гъвкав и най-адаптивнен автомобил с изцяло електрически двигател“. Споредмениджъра, автобусът е най-доброто, коетоможе да се купи с парите, заделени за превози, но освен това ще учи децата на екологично чист транспорт.

electric_schoolbus

 

Как да живеем екологично

Alkira House е енергийно и водно самодостатъчнаAlkira House е енергийно и водно самодостатъчна

Alkira Resort House смая света на дизайна, когато „изплува“ като странен... »

Небостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите обитателиНебостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите

Chartier-Corbasson разкри плановете си изграждането на внушителен... »

Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“

Колко по-скъпи са устойчивите сгради от онези, които не попадат в тази... »

[→YD Recent Posts Widget]

реклама

реклама

Приятели на GreenTech.bg