SAP пуска приложение за фирмено споделяне на автомобили

SAP е готова да пусне на пазара приложение за споделяне на автомобили (carpool) което е помогнало на служителите на фирмата да спестят повече от 5 милиона долара, откакто софтуерният гигант е въвел тази система за вътрешно ползване през 2011 година.

High-occupancy_vehicle_lane-300Приложението TwoGo помага на компаниите да насърчават служителите си да споделят пътуването с кола до работа. С други думи, когато един служител пътува с личния си автомобил до работа, той може по пътя да вземе няколко колеги и да пътуват заедно. Това води до намаляване на въглеродните емисии, пътните разходи и разходите за корпоративните автопаркове, както и до намаляване на нуждата от паркоместа към корпоративните офиси.

SAP казва, че схемата дава на служителите и допълнително време за общуване. Освен това им помага да спестяват пари от пътуването до офиса.

Служителите могат да се регистрират в онлайн приложението и да въведат свои предпочитания, като например близостта, времето до и от работа, желание да се движат по обикновени пътища вместо магистрали, за да качат пътници. Предпочитанията се напасват автоматично от софтуера.

SAP каза, че през двете години, откакто приложението е било въведено за вътрешно ползване, е елиминирало 400 хиляди мили шофиране и е спестило 88 тона емисии на парникови газове. Освен това е намалило сметките за реимбурсиране на гориво, намалило е необходимостта от таксиметрови услуги, ограничило е проблема с недостига на паркоместа при офисите на компанията.

Освен това приложението е помогнало за намаляване на разходите за гориво и разходите за поддръжка на автомобилите. Също така е увеличило цената на препродаване на служебните автомобили. Заедно с тези ползи е налице фактът, че приложението е добавило общо 2200 допълнителни дни за общуване между колегите от фирмата.

“Очакваме TwoGo не само да помогне на хората и бизнеса да спестяват пари и емисии на парникови газове, но и да обвърже хората по-тясно помежду им и с компанията, за която работят,“ казва Питър Граф, главен директор по устойчивостта в SAP AG.

ВЕИ бизнес и държавници – всички са от едната страна на барикадата!

Ден след ден публичният дебат между ВЕИ производители и енергийни чиновници относно „зелената енергия“ започна да заприличва на зле скалъпения кеч, по който тийнейджърите лудват вечер. На арената излизат опонентите с изпъчени мускули и ръмжат страшно, някой грабва някого и го тръшва в уж съкрушителна схватка, после другият се изправя и на свой ред брутално хвърля противника си. В „кеча“ със „зелената енергия“ хватките варират от налагането на такси със съмнителна законност, през жалби в съда и Еврокомисията, заплахи с изключване от мрежата, до съдебни дела, принудително ограничаване, обвинения в 32-часови денонощия и др.

В цялата тази работа като че ли остана извън уравнението една важна променлива: общественото мнение. Сега хората масово са настроени срещу „зелената енергия“. В сметката им за ток пише, че зелената енергия им струва скъпо. Те не виждат полза от нея, виждат само висока цена, която плащат. И към високата цена – грозен публичен дебат с рошави обвинения  – ще се съдим, ще си режем достъпа и т.н.

Това всъщност е най-тежката санкция. Както за производителите, така и за онези, които държат регулаторните лостове. Обществото не вижда смисъла в „зелената енергия“ – това е санкция за всички участници в „кеча“. Публиката е гневна и иска да замеря с развалени домати всички на арената. И още по-гневна, защото всеки месец й прибират парите, за да гледа този „сеир“ и няма друг избор, освен да продължава да го гледа.

Хората виждат, че им прибират парите „за зелената добавка“, но не виждат стойност, която да получават насреща. За тях зелената енергия не значи нищо хубаво. Не значи независимост. Не значи намаляване на сметките за ток. Не значи и стабилност на електропреносната мрежа. Екологията пък няма никакво значение, когато портфейлът говори.

RENEN-600

Всичко това е резултат от дълбоко погрешна политика, която навярно е облагодетелствала някои хитри хора  и чиито анализ би се проточил в доклад с дебелината на енциклопедия. Сега, когато общественото мнение вече е негативно, въпросът е колко време ще е нужно на държавници и ВЕИ бизнес да проумеят, че не са от двете страни на барикадата, а напротив – заедно са от едната й страна – а от другата е големият проблем, че хората просто не искат „зелена енергия“.

Вместо да се заплашват със съдебни дела или изключване, те заедно трябва да намерят начин да изградят доверието, което съсипаха, преди да е създадено. Задачата им е да убедят обикновения човек, че „зелената енергия“ носи толкова ползи, че цената й е оправдана. Че може зелената енергия да намали сметката за ток на домакинството. Че може да осигури независимост на отдалечената ферма. Че може да осигури стабилни доставки по всяко време на годината. Че „зелената енергия“ не е само за богатите страни. Че не е само за „инвеститорите“. Че цените на бензина и газта няма да ни „ходят по главите“, защото ще сме все по-малко зависими от тях. И т.н.

Време е чиновници и бизнес заедно да говорят за това, че – например – че Никарагуа скоро ще добива над 90% от енергията си от чисти източници. Че страни като Камерун и Конго, които смятаме за изостанали, добиват над 50% от енергията си от ВЕИ. Че с природен потенциал като нашия (много слънце, доста вятър, големи геотермални ресурси) можем да имаме изобилна евтина енергия и в същото време да сме за пример на другите страни. И т.н.

Подобно убеждаване е много трудно, когато хората насреща вярват  – и виждат черно на бяло – че в крайна сметка зеленият ток им излиза скъпо. В такава обстановка всяка обществена комуникация в тона на „кеча“ от последните няколко месеца представлява поредната настъпена мотика, която удря по главите самите тези, които ядно тропат с крак или се опитват да настъпят някого.

Затова е крайно време „кеч-сериалът“ спре и да отстъпи „медийно време“ на полезни, информационни и образователни филми. Филми, продуцирани от онези, които всъщност са от едната страна на барикадата.

Нов литиев резерв може да направи САЩ „литиево независима“

С разрастването на индустрията на чистите технологии и електрическите превозни средства е налице все по-голямо търсене на литий – ключова съставка в литиево-йонните батерии, използвани за съхраняване на енергия в електромобилите, в преносимите компютри и множество други устройства. В момента САЩ внася около 80 процента от лития, който използва, но Институтът по въглеродно управление при Университета в Уайоминг е открил огромен нов резерв, който може да превърне САЩ от „значителен вносител на литий в независим производител на литий.”

lithium-wyoming-537x402

Литиевият резерв е намерен в Рок Спрингс Ъплифт в югозападната част на щата Уайоминг, където „предварителните анализи на течни проби … показват, че резервоарът, покриващ около 25 квадратни мили площ … може да съдържа 228 000 тона литий: достатъчно, за да задоволи годишното търсене в САЩ,“ според учените. Това не е всичко. В най-добрия случай може да се окаже, че находището е с площ 2000 квадратни мили и „може да съдържа 18 милиона тона литий, еквивалентно на около 720 години от настоящото световно производство на литий.”

Басейнът в Рок Спрингс в много отношения е оптимален за добив на литий. Според изследователите от университета, там са налице ниски нива на магнезий (който трябва да бъде отстранен преди литият да може да се извлече), а и литият е на дълбочина, която означава висока температура и налягане, което опростява процеса на добив. Освен това мястото се намира на 30 мили – т.е. около 45 км. – от база за калцинирана сода – необходим ресурс за производството на лития.

Литият е далеч от рядък – в Боливия например има достатъчно литий за 4,8 милиарда електрически автомобила – но притежанието на огромен собствен залеж е от голямо значение за всяка икономика. Това ще означава нови работни места, ограничаване на вноса и свързаните с него разходи, намаляване на разходите за производството на съответните продукти, респективно ценово предимство на глобалния пазар.

И фотоволтаичният сектор иска оставката на енергийния министър

След като ветроенергийният бизнес поиска оставката на ръководството на ЕСО и дори на енергийния министър, сега и фотовлотаичният сектор поиска Асен Василев да си ходи. Причината отново е в ограничаването на функционирането на ВЕИ електроцентралите. Към това обаче от БФА допълват и опетняването на имиджа на производството на възобновяема енергия.

solar and sun

Писмото говори достатъчно само по себе си:

Уважаеми г-н Райков,

Обръщаме се към Вас по повод последователните незаконосъобразни и дискриминационни действия на регулаторните органи спрямо производството на електроенергия от възобновяеми източници (ВЕИ) и по?специално на министър Асен Василев:

Необосновано издаване на заповед до Електроенергийния системен оператор (ЕСО) за ограничаване и спиране на производството от ВЕИ централи в противоречие с европейското и българското законодателство, което води до невъзможност за обслужване на кредитите при над 1700 местни дружества и ги обрича на фалит;

Изграждане на негативни обществени нагласи към ВЕИ производителите чрез непремерени и неоснователни твърдения за обекти, изградени незаконно; за фотоволтаични инсталации, работещи през нощта или произвеждащи електроенергия по 32 часа на денонощие и др.;

Създаване на публични нагласи за противопоставяне между заети служители в сектор ВЕИ и служители от други сфери на енергетиката;

Изграждане на институционален „чадър” върху заводски и топлофикационни дружества, както и за определени конвенционални източници за сметка на производството от ВЕИ;

Бездействие по отношение освобождаване на членовете в оставка на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), които според решение на Върховния административен съд и повдигнати обвинения от Прокуратурата ? незаконосъобразно са определили „цена за достъп” (отнемаща до 39% от прихода на производителите от ВЕИ);

Умишлена загуба на доверие у инвеститорите, чрез последователни мерки за изменение на икономическите параметри на работа на ВЕИ централите;

Във връзка с описаното, настояваме за незабавното освобождаване на г?н Асен Василев от поста Министър на икономиката, енергетиката и туризма. Призоваваме министър?председателя още на днешното заседание на Министерския съвет да задължи ЕСО да спазва българските и европейските нормативи и да отмени ограниченията на производството от ВЕИ, както и да издаде указания към ДКЕВР за отмяна на „цената за достъп” за производителите от ВЕИ. Настоящите искания са единствено в посока прекратяване на институционалния произвол и спазване на закона.

Система за безопасно пресичане заработи успешно на „Симеоновско шосе“

Изграждането на системата за безопасно пресичане на натоварения бул. „Симеоновско шосе“№13A приключи успешно. Иновативната пешеходна пътека е съвместен проект на Фондация „Моят Град” и Столична Община Район „Лозенец”, с подкрепата на Район „Студентски”. Основна заслуга за бързата реализация на проекта имат районните администрации, както и частните и корпоративни дарители, които го подкрепиха финансово.

Системата за безопасно пресичане използва нови технологии, за да сигнализира ефективно на водачите на превозни средства, когато на пътеката има пешеходец през нощта. Светлинен датчик засича настъпването на нощта и стартира системата. Когато детекторът за движение засече пешеходец, пътеката се осветява от специално предназначени за целта лампи.

Zebra_crossing_on_the_road_R158

Включват се и LED светлини върху пътния знак, обозначаващ пешеходната пътека, чийто мигащ сигнал е много ярък и забележим в тъмнината. Пътния знак се вижда от далеч и дава възможност на водача на МПС да реагира, като намали скоростта и спре навреме. Системата работи със слънчево захранване, което освен важна за сигурността на пешеходците я прави и екологична.

„От името на столичани, искам да благодаря на всички, които ни подкрепиха в реализацията на пилотния ни проект за безопасно пресичане. Изключителното съдействие и инициативност на Столична Община Район „Лозенец”, професионализма от страна на фирмата-изпълнител на системата за безопасно пресичане „Градска среда“ ООД и разбира се получените дарения от физически и юридически лица, помогнаха да направим част от този натоварен булевард по-лесна и безопасна за пресичане. Този успех ни амбицира да започнем работа по четири нови пешеходни пътеки на оживени улици,” коментира инж. Константин Йовчев, Управител на Фондация „Моят Град”.

Днес в 13 ч. ще се състои церемония по официално откриване на иновативната пешеходна пътека.

Juwi предлага прогнозиране на ВЕИ производството

Прогнозиране на производството на електроенергия от възобновяеми енергийни източници на часова база предлага Juwi – една от водещите компании за решения за ВЕИ решения. Услугата може да включва съставяне на график и е интересна за нуждите на електроразпределителните дружества, ЕСО и др. Предложението е особено интересно в светлината на решенията от последните дни за принудително ограничаване на ВЕИ електроцентралите в страната.

Juwi (чете се „юви“) предлага на българските ВЕИ производители денонощна техническа поддръжка на вятърни и соларни паркове. Новият модерен център за дистанционен мониторинг на juwi Operations & Maintenance GmbH обслужва към момента 450 вятърни парка с обща инсталирана мощност 900 МВ, както и 530 соларни системи с номинална мощност 800 МВп за още по-бързо индикиране на операционни смущения и за тяхното своевременно отстраняване.

wind_and_solar_energy-600

„Без значение дали има смущение в работата на вятърен парк на юви в Коста Рика, или слънчева централа в Индия се изключи неочаквано, сигналът веднага достига до централата във Вьорщад. Следи се не само производителността, но и нормалното опериране на централата. Във всеки момент могат да бъдат  индикирани смущения и сигналът за тях, получен в централата, да се предаде на екипите по поддръжка, които действат на място за отстраняване на проблема във възможно най-кратки срокове и за възстановяване производството на чист ток от централите.“

O&M juwi pic 1

За ранното индикиране на смущения във функционирането на централата спомагат и редовните инспекции на специалисти на място, които благодарение на дългогодишния опит в сферата на техническа поддръжка на ВЕИ паркове и специалните обучения при производителите на оборудване могат да реагират при всякакви проблеми, без значение дали става въпрос за вятърни или соларни системи.

В България фирмата осъществява техническа поддръжка на изградени от фирмата соларни паркове, какъвто е соларен парк Драчево (с мощност близо 4 МВп), като същевременно предлага цялото портфолио от услуги, свързани с административно обслужване и техническа поддръжка на соларни и вятърни централи, които не са изградени или оперирани от Juwi.

O&M juwi pic 2

Как слънчевите панели помагат в борбата срещу маларията

Слънчеви панели да могат да играят ключова роля в нов, иновативен проект, който да отърве малък кенийски остров от болестта малария. При успех проектът може да има глобални последици за борба със заболяването в отдалечени региони.

Проектът е плод на въображението на холандския университет Wageningen University. Над 4000 електрически капани за комари, захранвани със слънчева енергия, ще бъдат монтирани в домовете из острова Русинга в езерото Виктория.

„Нашата крайна цел е да елиминираме напълно маларията на остров Русинга“, каза научният ръководител на проекта Виллем Такен. „Но искаме да направим това по щадящ околната среда и устойчив начин.“

Снимка: Джеймс Гатани, Център за контрол и превенция на болестите, САЩ

Снимка: Джеймс Гатани, Център за контрол и превенция на болестите, САЩ

Тъй като островът не разполага с централизирана електрическа мрежа за захранване на капаните, къщите ще бъдат оборудвани с местно производство слънчеви панели, по две осветителни тела и зарядно за мобилни телефони. Това премахва необходимостта от скъпи и замърсяващи генератори и дава възможност за четене, учене и работа извън периода на дневната светлина.

Към това ще се прибавят и капани за комари. Капаните ще примамват комарите, използвайки естествените ароматизатори, които елиминират нуждата от вредни инсектициди и също така намаляват вероятността комарите да станат резистентни.

„Обилното използване на инсектициди вече доведе до високо ниво на инсектицидна резистентност у маларийни комари, което прави борбата с болестта все по-трудна и вредни за околната среда,” казва Такен. „В този случай е много малко вероятно комарите да станат „устойчиви“ към този метод,.. Нуждата от човешка кръв, с която да се хранят, комарите намират хората, като надушват миризмата им при изпотяване“.

От Wageningen University обявиха, че пилотен проект в 18 къщи вече е показал, че капаните са ефективни и че местните хора се радват да ги използват. Започвайки от Световния ден на маларията, сега работниците инсталират капаните и слънчевите системи със скорост 50 къщи на седмица.

Грийнпийс: ЕК трябва да забрани неоникотиноидите

“Има непреодолима научна, политическа и обществена подкрепа за тази забрана. Сега Еврокомисията трябва… незабавно да спре употребата на тези пестициди като първа стъпка за защита на европейското производство на храна и екосистемите, – това заявиха от Грийнпийс по повод изхода от европейския дебат за забраната на пестицидите, за които има научни доказателства, че вредят на пчелите: имидаклоприд и клотианидин, произвеждани от немската Bayer, и тиаметоксам на френската Syngenta. – Всяко по-нататъшно забавяне би означавало поддаване на лобито на Bayer и Syngenta”, заяви Марко Контиеро, европейският координатор на „Грийнпийс” по темата земеделие.

И трите пестицида са неоникотиноиди – пестициди, с които семената се третират преди сеене, добавят се в почвата или с тях се пръскат растенията.

honeybee_genehanson

Вчера страните членки на ЕС не постигнаха квалифицирано мнозинство – нито „за“, нито „против“ – в Апелативната комисия, която обсъжда предложението на Комисията да се ограничи използването на три неоникотиноидни инсектицида. Сега ЕК поготвя текста на своето решение за ограничаване на използването на пестицидите.

В научния доклад на Европейския орган за безопасност на храните, публикуван през януари, беше отбелязано, че неоникотиноидите излагат пчелите на „много остър риск“, припомнят от еко-организацията. В друго научно изследване дори ниските дози неоникотиноиди се свързват с неврологични и други физиологични вреди, нарушени модели за събиране на храна и увреждане имунната система на пчелите. Наскоро и Европейската агенция за околна среда публикува доклад, който предупреждава за последиците от бездействието по въпроса с тези пестициди.

Въпреки всички Bayer и Syngenta водят активни PR кампании, опитвайки се да отменят забраната и обяснявайки, че не техните продукти са виновни за спада на пчелните популации.

Частични забрани на неониконоидите има вече в Италия, Франция, Германия и Словения без значителни негативни последици върху земеделската продукция.

„Спадът в популациите на пчелите  е една от най-видимите последици от провалилия се модел на промишлено земеделие, замърсяващо околната среда и унищожаващо  естествения съюзник на земеделските производители – опрашителите.  Европейските политици трябва да пренасочат финансирането от интензивното химическо земеделие към екологичното такова”, заяви европейският координатор на кампанията за пчелите Матиас Вютрих.

Ветроенергийните фирми искат оставки зарад oграничаването на ВЕИ електроцентрали

Да си подадат оставката директорът на ЕСО и ръководството на Централното диспечерско управление, а ако трябва и всички в енергийното министерство, включително и самият министър – това поиска Българската ветроенергийна асоциация BGWEA в отворено писмо до Асен Василев, министър на икономиката, енергетиката и туризма. Причината е продължаващото насилствено ограничаване на ВЕИ мощностите в страната.

Windpark_bei_Sayda

Ето пълният текст на писмото:

Както Ви е известно, Електроенергийният системен оператор (ЕСО) към момента е разпоредил ограничение на производството на електроенергия от ветроенергийни и фотоволтаични централи с 40% за периода между 10:00 и 17:00 ч. в продължение на четири поредни дни.

Тези нареждания бяха издадени в условията на почти отлична предвидимост на производството от фотоволтаични централи – т.е. безоблачни слънчеви дни, като за причина бе посочена „невъзможността за поддържане на баланса между производство и потребление”. Това означава, че за ръководството на ЕСО, и по-специално за Централното диспечерско управление на ЕСО, трябва да важи следното:

  • Те могат успешно да прогнозират необходимост от ограничение на ветроенергийни и фотоволтаични централи за 18 до 25 часа напред във времето, след като издават заповеди за ограничение на производството за следващ ден до 16:00 ч. на предния ден.
  • В същото време, въпреки гореспоменатите метеорологични условия, те не могат да управляват прогнозното производство от вятър и слънце достатъчно добре, за да балансират мрежата, въпреки че производството от вятър и слънце взети заедно се равнява едва на 20% от общото производство в мрежата.
  • Въпреки че България, като страна-членка на Европейския съюз (ЕС), е обект на изискванията на ЕС за приоритетно диспечиране и гарантирано изкупуване на електроенергията от възобновяеми източници, и въпреки че България е въвела тези изисквания в собственото си законодателство, те решават да разпоредят ограничение и изключване на вятърни и фотоволтаични централи преди други източници на енергия и без да направят опит за балансиране на цялото производство.

Тези действия, в най-добрия случай, се равняват на груба некомпетентност, ако не и на престъпна небрежност.

По тази причина, аз настоявам за следното:

  1. незабавно да освободите директора на ЕСО и ръководството на Централното диспечерско управление от постовете им;
  2. да издадете заповед, която да постави край на продължаващите ограничения;
  3. да разпоредите задъбочено разследване по този случай.

В случай че, както се твърди от служители на диспечерските управления на електроразпределителните дружества, действията на ЕСО са били разпоредени или подкрепени от Вашето министерство или от Вас, също настоявам Вие незабавно да освободите всички отговорни за това служители на министерството, включително себе си, от заеманите от Вас длъжности.

С уважение,

Себастиан Ньотликс

Изпълнителен директор

Българска ветроенергийна асоциация

Иновативни еко-коли на български инженерни таланти отиват на световно състезание

Три електрически автомобила ще представят България на международното състезание Shell Eco-marathon 2013. Завършените автомобили са кулминацията на усилената работа на трите отбора в търсене на иновативни решения за интелигентна мобилност. През май предстои състезанието в Ротердам, където младите инженери на България ще премерят сили с цяла Европа.

Камелия Славейкова – изпълнителен директор на Shell България, пожелава успех на българските участници в световната надпревара

Камелия Славейкова – изпълнителен директор на Shell България, пожелава успех на българските участници в световната надпревара

„Миналата година заехме второ място в класирането  в категорията, в която участвахме. Тази година стремежът ни е да бъдем номер 1“ – коментира пилотът на автомобила на ТУ – София Атанас Кефсизов. Колата на младите инженери се казва Еко 2, тежи 90 кг, дълга е 3 м, задвижва се от водородна горивна клетка и развива скорост до 40 км/ ч. Шасито на автомобила е изработено от дуралуминий, а купето е от стъклопласт.  Отборът на ТУ – София, който участва в надпреварата за шеста поредна година, очаква да измине поне 80 км с 1 кВтч електроенергия.

Студентите от ТУ – Варна, които ще участват в надпреварата за пета поредна година, са не по-малко амбицирани. За първи път те разработиха автомобил със зареждаща се в електрическата мрежа батерия в категория „Градски тип“. По думите на техния капитан Георги Митев, автомобилът на отбора – Квази –  захранван с енергия от електрическата мрежа, с тегло 95 кг, дължина 2.22 м и максимална скорост 60 км/ ч, ще може да измине 190 км с 1 кВтч електроенергия. Рамата на автомобила е изработена от алуминий, а купето – от вералит.

Не по-малко целеустремен е и отборът на най-младите участници тази година – учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” – гр. Чепеларе, които едва преминават възрастовата граница от 16 г. за участие в Shell Eco-marathon. Участието в това състезание  вече е успех за тях. „Надяваме да постигнем и достойно класиране“ – коментира капитанът и ръководител на отбора Тодор Михайлов. Електромобилът на учениците е прототип с презареждаема батерия и соларен панел. Колата на име STORM е дълга 2,50 м, тежи само 40 кг и има капацитет да измине 400 км с 1 кВтч енергия. Тя развива скорост до 52 км/ч. Носещата конструкция на STORM е изработена от алуминий и стомана, а купето – от фибростъкло.

Аеродинамичната форма на купето е един от основните елементи, върху които трите отбора са концентрирали усилията си с оглед постигане на целите за икономичност на това състезание.

Как да живеем екологично

Alkira House е енергийно и водно самодостатъчна и изглежда като космически корабAlkira House е енергийно и водно самодостатъчна и изглежда като космически

Alkira Resort House смая света на дизайна, когато „изплува“ като странен... »

Небостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите обитателиНебостъргач в Лондон ще бъде построен от отпадъците на своите

Chartier-Corbasson разкри плановете си изграждането на внушителен... »

Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“Устойчивите сгради са с не повече от 5% по-скъпи от „обикновените“

Колко по-скъпи са устойчивите сгради от онези, които не попадат в тази... »

[→YD Recent Posts Widget]

реклама

реклама

Приятели на GreenTech.bg