Фотоволтаичната енергия достигна 6% дял в Германия

Делът на слънчевата енергия в енергийния микс на Германия е нараснал с 50% на базата на повишена инсталационна дейност във фотоволтаичния сектор и големия брой слънчеви часове. Като цяло приносът на възобновяемата енергия в страната е нараснал през първите девет месеца на 2012.

През първите три тримесечия на 2012 г. общо 24,9 милиарда киловатчаса слънчева енергия са били произведени в Германия, според Германската асоциация на енергийната и водната индустрии. Това може да се сравни с 16,5 млрд. киловатчаса, наблюдавани през първите девет месеца на 2011 г.

Увеличението се дължи на продължаващия силен растеж на новоинсталираните фотоволтаични централи – между юли и септември 1,85 GW нови са били инсталирани. Фактор са и благоприятните условия с много слънчева светлина, наблюдавани през тази година.

Само през септември, според асоциацията, е произведена повече слънчева енергия, отколкото през който и да е друг месец през 2011 г. Като цяло делът на фотоволтаиците в Германия се е увеличил от 4,1 до 6,1% през последната година. Следователно, фотоволтаиците са най-важният източник на възобновяема енергия в страната след вятъра, който пък има принос в размер на 8,6%.

През първите девет месеца на годината, възобновяемите енергийни източници са съставлявали около 26% от електроенергийния микс Германия. Поради метеорологичните условия обаче бизнес-асоциацията прогнозира, че този дял ще намалее през Q4.

Светещи пътища пестят енергия от осветление

Ако се окажете на някоя магистрала в Холандия през следващата година и то посред нощта, не се изненадвайте, ако започнете да забелязвате блясък, идващ откъм пътя. Интелигентен път, който свети в нощта, е най-новото изобретение в посока пестене на енергия и този подход ще бъде приложен в страната от средата на 2013 година.

Това не е рекламен трик или просто хрумка, породена от хладния климат в Холандия. То е стъпка в една нова посока за магистралния транспорт. Дизайнерският екип в студио Roosegaarde е създал снимка на луминисцентния прах, когато се използва за пътни маркировки. Маркировките събират енергия през целия ден – от слънцето. Това е достатъчно за 10 часа осветление, след като падне нощта.

Според проектните снимки, боята ще се използва за всички видове пътни маркировки, от ограничителните линии на платната и осевите линии до спешните ленти.Освен това боята ще помага на да шофьорите да знаят, когато пътищата са хлъзгави. Когато температурата падне до определено ниво, светещи в тъмното знаци с формата на снежинки ще се появяват на платното, за да предупредят водачите да внимават.

Дизайнерът Даан Роозегарде стигнал до тази идея за светещата боя, след като се замислил, че когато става дума за транспорт, ние сме подобрили всичко, освен самите ни пътища. Той решил да създаде начин пътищата да постигнат същото с технологично усъвършенстване като  превозните средства, които се движат по тях.

Проектът вече се радва на интерес от страна на Индия. Дизайнерът се надява да го популяризира и в Съединените щати.

Възможен ли е живот „в облака“?

През по-голямата част от своята история персоналните компютри са били съсредоточени върху обработката на данни, които се съхраняват локално, и върху наличието на изчислителна мощност. Всичко трябваше да бъде налично, под ръка, в пълна бойна готовност.

После дойде революцията на интернет. А малко след нея и тази на „облака“. Постепенно нещата, които сме свикнали да съхраняваме само локално, започнаха да се „качват“ в интернет, за да бъдат на наше разположение през цялото време – програми, данни, медии. Всичко стана достъпно онлайн, дори и през най-скромното устройство. Компютрите вече не са независими „крепости“, а са постоянно взаимозависими.

Но дали не бихме могли да организираме и офлайн дейностите си по модела на „облака“? Дали това няма да е много по-полезно и евтино?

Представяме ви една различна гледна точка – тази на Греъм Хил, основал авторитетния еко-блог TreeHugger още през 2004 г. и главен изпълнителен директор на LifeEdited – проект, посветен на това да живеем по-добре с по-малко.

„В много отношения американският начин на живот е проектиран около стария компютърен модел. Ние настоявахме всичко да бъде достъпно през цялото време на нашия локален диск, което е нашият дом“, казва Греъм. Но същото без съмнение може да се отнесе и за европейския начин на живот. В допълнение към това достъпът до кредити и евтините потребителски стоки правят абсолютно възможно да имаме всичко у дома си.

„Проблемът с този подход – без значение дали се прилагат към компютъра или дома – е, че изисква повече пари, хардуер, отопление, охлаждане, почистване, поддръжка, обновяване и главоболия“, казва Греъм. Но дали не можем да заживеем, имайки някои неща „в облака“? „Какво би станало, ако ние започнем да живеем живота си подобно на изчислителните облаци,… ако разглеждаме нашите домове като нетбуци или таблети, т.е. като минимална, ефективна база хардуер, голяма и достатъчно мощна, за да има достъп до неограничения потенциал на интернет? Какво ще стане, ако съхраняваме по-голямата част от нашите неща в облака?“

Технологиите днес правят да живее „в облак“. Нуждаем се от кола? Можем да вземем кола под наем от службите за автомобили под наем, или да използваме такси. Можем и да се огледаме за carpool – вече има немалко сайтове за споделяне на транспорта. Нуждаем се от бална рокля? Не е нужно да я купим, а след това да сбира прах в гардероба – можем да вземем рокля под наем. В някои страни има и служби за споделяне на детски играчки – доста хитро, като се има предвид колко бързо остаряват детските играчки и как винаги чуждите играчки са по-интересни за едно дете.

Обратното, ако имаме нещо, което използваме рядко, например шевната машина или хубава видеокамера, можем да го „дадем под наем“ – можем да организираме начин други хора да ползват този ресурс, когато е свободен. При това можем да получим пари насреща. По същия начин „в облака“ могат да се ползват дори недвижими имоти. Нуждаем се от офис? Вече има и виртуални офиси, които можем да използваме почасово.

„Това не означава, че трябва да раздадем всичко, което имаме, – уточнява Греъм. -Човек, който готви през цялото време, се нуждае от свой собствен набор от съдове за готвене. А фотографът се нуждае от своята собствена камера постоянно. Но има голяма разлика между това да притежаваш всички тези неща през цялото време и да ги имаш само за част от времето. „Облачният“ живот всъщност ни дава достъп до всички неща за известно време“.

Греъм е изчислил, че освен да си освободим малко повече жизнено пространство, по този начин можем и да спестим пари. Ако, например, един час работа ни струва 10 лева, то колко ни костват дейностите по поддържане на вещите, които притежаваме? Хората прекарват средно по петнадесет часа на месец за пазаруване, поддържане, почистване и местене на нещата, които имат. Това прави 150 лева месечно за поддръжка на нещата ни. Какво да кажем за наема на квадратен метър от пространствата, които имаме, но рядко използваме?

„След това идват и другите, трудни за остойностяване, но съвсем не по-малки разходи. Каква е истинската цена за околната среда от всички неща, които държим през цялото време?“

Швейцарски природозащитници искат рестрикции за имиграцията

Швейцарски еколози, борещи се за намаляване ръста на населението в своята страна в сърцето на Европа, връчиха на правителството подписка с 120 хиляди подписа, настоявайки за референдум за ограничаване на имиграцията.

Съгласно швейцарската система на пряка демокрация трябва да бъдат събрани 100 000 подписа, за да се инициира подобен национален вот. Референдуми се провеждат до четири пъти в годината в страната.

„Ecopop“ – организация, която се бори за защита на околната среда и справяне с проблемите на населението, в петък представи пред правителството кутия, съдържащи 120-те хиляди подписа в подкрепа на инициативата „Да спрем пренаселването за опазване на природните ресурси“.

Инициативата призовава за годишен лимит на швейцарския прираст на населението чрез свеждане на имиграцията до 0,2%. Кампанията настоява и, че правителството трябва да инвестира най-малко 10 на сто от бюджета от своите международни помощи в мерки за подкрепа на семейно планиране в чужбина.

„Натискът върху земите, природата и селските райони е значителен и качеството на живот непрекъснато се влошава поради липсата на жизнено пространство”, каза Филип Рош, бивш директор на отдела по околната среда и член на „Ecopop“.

Акцията отразява нарастващата загриженост сред жителите на Швейцария относно пренаселването на страната. Там населението достигна 8 милиона тази година – ръст от над 140% от 1990 г. насам. През март гласоподавателите подкрепиха предложението сериозно да се ограничи изграждането на втори домове, защото активистите твърдят, че това заплашва да унищожи естествената красота на Швейцария.

Дясната Швейцарска народна партия, която от дълго време обвинява наплива от чужденци за покачващите се наеми и претъпкания транспорт, обяви по-рано тази година инициатива за „спиране масовата имиграция“ чрез повторно налагане на квоти за чужденци от Европейския съюз.

Това би създало сериозни неприятности на Швейцария в отношенията й с Европейския съюз, тъй като един от основополагащите му принципи е свободата на движение на работната сила. Затова кабинетът призова избирателите да не подкрепят инициативата на партията. Те обясниха, че това би довело до конфликт на Швейцария с Европейския съюз по нейните договорни задължения.

Бизнес-групата „Economiesuisse“ пък коментира инициативата на „Ecopop“ като кауза,която „ще компрометира отношенията на Швейцария с ЕС и налага “безсмислени правила” върху швейцарските помощи за развитие“.

Броят на чужденците, живеещи в Швейцария, е нараснал с 3% от началото на настоящата година до август. Сега те наброяват  1,8 милиона.

PwC: нужно е „безпрецедентно“ намаляване на въглеродните емисии в света

Светът ще трябва да намали скоростта на увеличение на въглеродните емисии с безпрецедентна скорост в срок до 2050 г., ако иска да спре покачването на глобалните температури с над 2 градуса този век. Изводът е на нов анализ на PwC.

Годишният анализ на PwC „Нисковъглероден индекс“ отчита напредъка на развитите и нововъзникващите икономики в намаляването на въглеродния интензитет на икономиките. Изчисляват се техните емисии на база единица от брутния вътрешен продукт.

От 2000 до 2011 г. глобалните температури вече са се покачили с около 0,8 градуса по Целзий над прединдустриалните времена. Всеобщата цел е да намалим глобалното затопляне с до 2 целзиеви градуса до края на века, за да избегнем катастрофално ускоряване на щетите от парниковия ефект.

Въглеродния интензитет ще трябва да започне да намалява с по над 5% на година, за да постигне тази цел, се казва в изследването. Това обаче става ясно на фона на реалните 0,8% само за десет години (2000-2011). „Поради този бавен старт глобалният въглероден интензитет сега трябва да бъде намаляван средно с по 5,1% на година – от сега до 2050 г. Този процент на намаление обаче не е постигнат в която и да е от последните 50 години”, се казва в доклада. Нещо повече, въглеродните емисии в света са нараснали нарасна над 3 процента само през 2011 г. до рекордно високи нива, според Международната агенция по енергетика.

Междувременно учените предупреждават, че шансът да се ограничи повишаването до под 2 градуса става все по-малък.

Дори ако 5-процентното намаление на годишна база започне да се случва, което засега не изгелжда постижимо, то освобождаването на икономиките от въглерода няма да стане веднага. Иначе казано, бъдещите намаления на CO2 емисиите ще трябва да бъдат още по-строги. „Дори и удвояването на сегашния темп на декарбонизация все пак ще доведе до емисии, съответстваща с 6-градусово затопляне до края на века”, казва Лео Джонсън, PwC партньор за устойчивото развитие и изменението на климата. „За да си дадем повече от 50% шанс за избягване на двуградусовото увеличение ще се изисква шесткратно подобрение в скоростта на декарбонизация“.

Според проучването, страните от Европейския съюз са постигнали най-високите нива на декарбонизация. Великобритания, Франция и Германия са намалили въглеродния си интензитет с над 6 на сто през 2010-2011 г.

„Иронията на съдбата е в това, че една от ключовите причини за по-ниското потребление на енергия е меката зима в региона. Великобритания и Франция постигнаха по-голямо увеличение на нискоемисийните мощности, но решението на Германия да загърби ядрената енергетика се отрази в относително малкия й спад на емисиите“, казват от PwC.

Съединените щати са постигнали 3,5% намаляване на въглеродния интензитет през 2011 г., най-вече поради прехода от въглища към шистов газ, както и заради налагането на по-ефективни превозни средства.

Декарбонизацията в Китай и Индия през последното десетилетие изглежда е в застой, докато въглеродния интензитет на Австралия е нараснал с 6,7% през миналата година. Япония бележи ръст от 0,8%.

Въпреки обещанието на големите икономики да намалят емисиите си на въглероден двуокис, направеното изобщо не е достатъчно за постигане на двуградусовата цел, заключават от PwC.

И на Острова се роят ветроенергийните проекти с необичайни методи за финансиране

Все по-често се чува за нови и необичайни подходи за финансиране на големи проекти за производството на екологична електроенергия, най-вече на ветроенергийни паркове. Неотдавна научихме за решението пенсионни фондове да инвестират във вятърни ферми в Дания и Великобритания. Наскоро научихме за вятърни ферми с обществено финансиране в Дания.

И на Острова вече се роят ветроенергийните проекти с необичайни методи за финансиране: Statkraft се готви да развива вятърни ферми по схема за дялов капитал. Дружеството се стреми да засили позицията си на пазара, като реализира нови проекти, имайки миноритарен дял.

Енергийният гигант Statkraft разкри плановете си да инвестира около 30 млн. лири в нови проекти за вятърни паркове във Великобритания с пускането на Схема за дялов капитал във вятърна енергия.

Главният изпълнителен директор на Statkraft Кристиан Рийнинг Тоннесен обясни, че компанията ще има миноритарен дял в поредицата от проекти за вятърна енергия, които в момента се борят да осигурят финансиране.

Компанията първоначално планира да инвестира в 4-5 вятърниферми, предимно в Шотландия, всяка с капацитет от 7MW до 20MW. В момента се оценяват и други потенциални проекти.

Инициативата е насочена главно към проекти за ветроенергийни паркове, при които се цели да се избегне ипотекиране на земята или продажба на мажоритарен дял в проекта, за да се осигури финансиране. Statkraft ще инвестира до 40% в проектите, а дългово финансиране ще бъде осигурено чрез Споразумение за изкупуване на електрическа енергия. Фирмата също така ще осигури управление на проектите.

“Това е нов начин за ускоряване на растежа на вятърната енергия, кри който ще се възползват по-малките разработчици“, заяви Тоннесен.

Китай започва да изгражда Големия зелен град

Китай ще разработи самоподдържащ се, екологичен град недалеч от Ченду, който ще покрива 1,3 квадратни километра. Генералният план за „Големия град Тианфу – област в Ченду“ е разработен така, че да предложи решение на проблемите с претоварената инфраструктура и високите нива на замърсяване, които измъчват много от големите градски центрове в Китай.

Разстоянието от всяко място в града до което и да е друго място ще бъде 15 минути пеша. Това би трябвало да премахне необходимостта от повечето автомобили. Друг ключов елемент от нисковъглеродния профил на града ще е фактът, че ще бъде изграден около регионалния транзитен център, свързващ големия град Ченду и околните райони чрез масов транспорт.

Техники за изграждане на зелени сгради с висока енергийна ефективност ще превърнат в норма този начин на строителство. Стандарт ще е и използването на енергия от възобновяеми източници за производство на енергия. Архитектите очакват в новия град да се използват 48% по-малко енергия и 58% по-малко вода в сравнение с конвенционалните зони на жилищно строителство за аналогичен брой хора. Големият зелен град също така ще генерира 89% по-малко отпадъци и ще произвежда 60% по-малко CO2 в сравнение с конвенционалните селища с еквивалентен размер.

Големият град ще се справи и с по-големите проблеми, засягащи устойчивостта на кварталите и градове като цяло – например, около тази урбанизирана зона ще има „буферен“ природен пейзаж. Този естествен ландшафт, който ще включва долини и водни басейни, ще бъде интегриран в самия град, помагайки за неговото обособяване. Големият зелен град ще се отличава с правилното съотношение между сгради, зелени площи, пътища и улици – 60% от територията ще бъдат заделени за строителство, 15% за паркове и отворено пространство, а 25% ще бъдат предвидени за инфраструктура, пътища и пешеходни улици.

Изграждането н Големия зелен град се очаква да започне през есента на тази година.

Дилемата за пазара на електромобили: кокошката или яйцето?

Липсата на инфраструктура за зареждане на електромобили е една от големите причини хората по света да се въздържат т закупуването на екологично превозно средство. Наличието на място за презареждане е важно на фона на относително краткия пробег на повечето електрически коли.

Хората очакват появата на повече и по-добре разпределени зарядни станции, за да дръзнат да си купят електрическа кола. Доставчиците пък чакат достатъчно голям брой потребители да си купят електрически коли, за да могат да натоварят достатъчно инфраструктурата за презареждане и да бъде оправдана инвестицията в нея.

Дилемата се оформя в стил „кокошката или яйцето“. Крайният резултат е, че повечето страни няма да успеят да постигнат целите си за определен брой електромобили по пътищата си до 2015 или 2020 година. САЩ също няма да постигне целта си за 1 милион електромобила до 2015, защото продадените бройки са около 200 000.

Навярно всички могат да вземат пример от Норвегия, пише Treehugger.com.

В Норвегия електрическите автомобили представляват около шест на сто от автопарка (не звучи много, но във всяка друга европейска страна този процент е далеч под 1%). Въпреки, че пробегът на техните електрически автомобили не е по-голям от този на електромобилите другаде по света – той не е достатъчен да закара човек от града до неговата вила в провинцията – норвежците да се купуват електромобили. Причината е, че имат финансова полза. С електромобили те не трябва да плащат таксите за движение в центъра на града (данък задръствания). Могат да карат своите електрически возила в автобусните ленти и да се придвижват по-бързо. Имат право на безплатно паркиране в града.

Норвежкото чудо не се е случвало никъде другаде толкова бързо. Но това може да отговорът на проблема – нещото, което да накара потребителите да купуват електромобили и частните инвеститори да изграждат на необходимата инфраструктура за зареждане.

Адаптивна модулна ограда става местообитание за опрашителите

Пчелите, птиците, пеперудите – естествените опрашители в природата – играят огромна роля за здравеопазването, за това природата да е самоподдържаща се екосистема, а селското стопанство да се развива. Няма никакво съмнение, че изчесването на опрашващите видове (като пчелите) е нещо много притеснително за бъдещето, за наличието на храна занапред.

Един от начините за увеличаване на популациите на опрашващи насекоми е да се създадат подходящи местообитания за тях в градските градини. Друг вариант е този, приложени от немския дизайнер Бенджамин Спьот. Който е инсталирал своеобразна рамка за „местообитания“ за естествените опрашители.

Изработена от дърво и метал, тази структура е замислена като модулна ограда, която може да бъде адаптирана по различни начини за привличане и осигуряване на местообитания за птици, пчели, нощни пеперуди и други опрашващи насекоми, казва Спьот. „Бръмбари, оси, пчели или молци, всички са добре дошли в „Рая на опрашителите“, модулна система за градинско ограждение, осигуряваща храна и подслон за пълзящите животинки. Около една трета от храната, която ядем, зависи от насекомите за опрашване. Нивата на популациите на много важни опрашители постоянно спада заради монокултурата и загубата на местообитания“.

Ограждението може да се персонализира според местните опрашващи видове. Отделните елементи могат да бъдат интегрирани в структурата, за да се погрижат за специфични видове. Има кухи пръчки и клонки за гнездене, издръжливи убежища за зимата, саксии за цъфтящи растения, гарантиращи постоянен приток на нектар през останалата част от годината.

Био-камина предлага уютна алтернатива на дървата?

Когато времето навън е страховито-мразовито, мнозина си мечтаят да се сгушат до камината, защо не и с чаша вино в ръка. Пукането на дървата в огъня създава неповторим уют и превръща зимата в още по-красиво преживяване.

Днес една американска фирма предлага „еко-камина“ на био-гориво, за която твърди, че не изисква големи количества дърва, респективно щади джоба на собственика си – и че е екологична.

За някои ще е авангардно решение, за други – пълно извращение. Био-камината Nu-Flame Ardore, което в превод от италиански ще рече „огнена страст“, е портативна камина, която – според създателите си – ви позволява да се насладите на красотата и уюта на истинския огън, без да плащате за дърва, без да се налага да тичате навън за наръч съчки в минусови температури. Био-камината работи на био-етанол.

Nu-Flame се състои от горелка от неръждаема стомана, окачена между две стъкла от закалено стъкло. Танцуващият пламък се отразява върху стъклото, създавайки приятен за окото ефект. Пламъкът се захранва от чисто течно био-етанолово гориво. Компанията го продава отделно. Според фирмата, този био-етанол е безопасно гориво, произведено от 100% органичен материал – отпадъци. Използването на този вид гориво в камината трябва да гарантира липсата на сажди от горенето, както и липсата на дим. Самите бутилки пък са направени от 30-40% рециклиран материал.

Който обича да се излежава на дивана край огъня, особено в студените зимни нощи, но няма достатъчно пари, за да си построи и поддържа класическа камина, може да се насочи към тази „настолна камина“, казват създателите й. Цената й започва от 109 долара. Има два варианта на монтаж: стояща камина или такава, която се закрепва на стената.

Как да живеем екологично

Термалните слънчеви колектори трябва да са изработени от качествени материалиТермалните слънчеви колектори трябва да са изработени от качествени

Слънчевата енергия е ресурсът на живота на нашата планета. Тя достига... »

Шопинг-център в Мексико е изграден от използвани железопътни траверсиШопинг-център в Мексико е изграден от използвани железопътни

CANOVERA Arqutectura наскоро представи нов търговски център, разположен... »

Овална къща със зелен покрив ухае на билки в дебрите на ФранцияОвална къща със зелен покрив ухае на билки в дебрите на Франция

Архитект Патрик надо е проектирал тази овалнакъща със зелен покрив,... »

[→YD Recent Posts Widget]

реклама

реклама

Приятели на GreenTech.bg